Lean & Green Milestones

  • Star

    LEAN & GREEN2e Ster

    03 nov 2014

  • Star

    LEAN & GREEN1e Ster

    11 nov 2013

  • Star

    LEAN & GREENAward Deelnemer

    19 mei 2010

  • LEAN & GREENDeelnemer

    10 jun 2013

Over Plus Retail B.V.

PLUS Retail is met 261 supermarkten een belangrijke speler in de Nederlandse levensmiddelenmarkt. Deze organisatie van zelfstandige supermarktondernemers onderscheidt zich door haar coöperatieve structuur. Bij PLUS staat aandacht voor goed eten centraal. Voor haar verantwoorde bedrijfsvoering ontving PLUS in 2017 voor de derde keer op rij de MVO-Award. De PLUS Retail-organisatie bestaat uit het servicekantoor in Utrecht, een landelijk distributiecentrum in Middenbeemster en drie regionale distributiecentra in Haaksbergen, Ittervoort en Hendrik-Ido -Ambacht. De consumentenomzet over 2016 was 2,26 miljard euro en PLUS heeft een marktaandeel van 6,24%. 

 Meer informatie over het PLUS-thema ‘Een beter milieu’ uit het Verantwoord en sociaal jaarverslag 2016: 

Kijk voor meer informatie op www.plus.nl 

Waarom Lean & Green?

Patrick van Vugt is als hoofd Servicebureau logistiek en expeditie verbonden aan het DC van PLUS Retail in de regio Hendrik Ido Ambacht en daarnaast betrokken bij een aantal landelijke projecten rond optimalisatie van vervoer, waaronder Lean & Green.

“Lean & Green gaat van push naar pull”

Wat is je persoonlijke motivatie voor Lean & Green?
Helaas wordt het steeds meer duidelijk wat de nadelige gevolgen zijn van de opwarming van de aarde. Dat vind ik zorgelijk. Persoonlijk vind ik dat iedereen, zowel individueel als in organisaties, er alles aan moet doen om het milieu zo min mogelijk te belasten en onnodige verspilling tegen te gaan.

Wat betekent Lean & Green voor PLUS?
Lean & Green maakt samenwerken gemakkelijker. Het biedt een ingang voor het gesprek met andere bedrijven, om bijvoorbeeld backhauling te organiseren of andere CO2-besparingsmaatregelen te treffen. Daarnaast is het een stimulans om meer te doen. Uiteindelijk is het voor iedereen belangrijk dat je resultaat behaalt. Natuurlijk leer je ook veel van elkaar, daarom zijn de netwerkbijeenkomsten van Connekt belangrijk. Wat ik daar leer, kan ik bij PLUS toepassen. In de eerste plaats vindt PLUS het belangrijk actief bij te dragen aan de CO2 reductie en we vinden het daarom ook belangrijk het Lean & Green logo bijvoorbeeld op onze vrachtwagens te mogen voeren, zo laten we als PLUS aan de buitenwereld zien dat wij onze verantwoordelijkheid nemen. Een tip: Connekt zou wellicht wel meer het “merk” Lean & Green mogen promoten zodat het wat algemener bekend wordt.

Als je terugkijkt op de afgelopen jaren, vind je dan dat de rol van Lean & Green veranderd is?
Ik ben persoonlijk nog niet zo lang betrokken, maar ik zie Lean & Green wel een beweging maken van push naar pull. Lean & Green functioneert nu meer dan vroeger als vertrouwenspersoon, als een partij die organisaties verbindt met het oog op een gezamenlijk doel, namelijk CO2-reductie. De instrumenten zijn ook verfijnd: door de monitoring weet je nu precies waar je aan toe bent. Het programma stimuleert samenwerking met leveranciers in de supply chain.

Wat is wat jou betreft de volgende stap?
Wij willen de derde ster. Dus ik heb van harte meegewerkt aan de ontwikkeling daarvan. We gaan ons nu ook inzetten om die 3e Lean & Green Star daadwerkelijk te realiseren.

Wat kan Connekt beter doen?
Ik vind Lean & Green een prettig no-nonsense programma met concrete doelstellingen. Het zou wel goed zijn om een grote hoeveelheid ideeën en initiatieven op het gebied van CO2-reductie te bundelen. Kan Connekt daarin wellicht een coördinerende rol spelen? Het lijkt me goed als netwerkbijeenkomsten van verschillende organisaties op elkaar af te stemmen, anders ontstaat er toch een soort netwerkmoeheid.

Wat is je oproep aan andere bedrijven?
Als bedrijf wil je duurzaamheid uitstralen. Dat kun je niet op eigen houtje, daarvoor moet je je aansluiten bij een herkenbaar en vertrouwd netwerk. Dat biedt Connekt met Lean & Green. Voor mijn werk bij PLUS geldt het volgende motto: “We houden allemaal van goed eten, maar eten is pas echt goed als het ook duurzaam is vervoerd.”