Het gebruik van hernieuwbare energiebronnen

Wat zijn de mogelijkheden van hernieuwbare energiebronnen zoals het duurzaam opwekken van energie voor jouw logistieke organisatie? En kun je dit ook op een fijne manier opslaan, zodat je er optimaal gebruik van kunt maken? Tijdens de online kennissessie van 24 juni kwamen deze onderwerpen ter sprake. Samen met onze partner Vattenfall gaven we een aantal partijen het podium om deelnemers van waardevolle praktijkvoorbeelden van hernieuwbare energiebronnen te voorzien. 

Wat zijn de mogelijkheden van hernieuwbare energiebronnen zoals het duurzaam opwekken van energie voor jouw logistieke organisatie? Tijdens de korte introductie van Dirk van der Lee (Project Manager bij Lean & Green) kwam het al ter sprake: de steeds groter groeiende wens van personeel en partners om zaken te doen met duurzame organisaties. “Recentelijk gaf een student tijdens een introductiesessie bij ons aan dat hij onze deelnemerslijst ter hand nam om te bepalen waar hij wilde werken.” -aldus Van der Lee. Duurzaam ondernemen is ontzettend belangrijk, maar dan moet je wel weten waar de mogelijkheden liggen. Met Vattenfall hebben we een gezamenlijke ambitie gevonden om deze kennis dan ook te delen. 

De impact die hernieuwbare energiebronnen hebben 

Jocco Nieuwenhuis (Sector Manager Industrie, Transport & Opslag bij Vattenfall) merkt hoe de wereld steeds meer erkenning geeft aan het nemen van duurzame stappen: “Vroeger ging het vooral om efficiency ten behoeve van kostenbesparing. Tegenwoordig willen bedrijven vooral besparen op CO2-uitstoot, en creëren daarmee een kostenbesparing.” Met de bijbehorende, nieuwe mogelijkheden van hernieuwbare energiebronnen. Hij neemt ons mee in verschillende stappen die je kunt nemen, zoals het elektrificeren van je wagenpark en het zelf duurzaam opwekken, inkopen en opslaan van energie. Wat je ook kiest, er is één aspect waar je altijd rekening mee moet houden, aldus Nieuwenhuis: “Het heeft impact op jouw gehele bedrijfsvoering.”  

Of het nu gaat om de investeringen die je moet doen, of de bijkomende extra maatregelen die je moet treffen. “Je gaat hoe dan ook complexiteit tegenkomen.” Geeft Alexis Fischer (Business Developer bij Vattenfall) aan. Ze nemen je vanuit Vattenfall dan ook graag mee in het proces, zodat je niet gelijk voor verrassingen komt te staan. Nieuwenhuis stelt ons wel gerust: “Onze ervaring in de gesprekken die we aangaan met klanten is dat ze vooraf denken dat vergroenen van de energiebehoefte kostbaarder is dan het werkelijk is.” 

 

| “Als we met zijn allen de energietransitie willen maken, dan zullen we deze stappen moeten maken.“|

 

Eigen opwekking, directe levering 

Teruglevering uit zonnepanelen op je logistieke warehouseIn de eerste praktijkcase komt Erik Janse (Business Development Director bij Frigo Breda) aan het woord. Ze zijn bij Frigo actief in koel- en vriesopslag en hebben flink wat stappen gemaakt om hun warehouses te vergroenen. Niet geheel zonder uitdagingen, want voor hun warehouse in Moerdijk bleek al snel dat de netaansluiting sowieso veel te weinig was voor een vrieshuis. Wilden ze het lokale netwerk opschalen, dan kon dat traject –aldus de netbeheerder- meer dan een jaar duren. “Die tijd hadden we niet, want eind dat jaar moest de locatie operationeel zijn.” -geeft Janse aan. Dus zijn ze gaan kijken hoe ze energie op een andere manier konden vergaren dan de normale netaansluiting. 

Ze kwamen al gauw met twee opties hernieuwbare energiebronnen: solar en windmolens. Daar voerden ze een aantal simulaties op uit. Al gauw kwamen ze erachter dat ze met zonnepanelen te maken kregen met piekbelasting. Iets waar ze in eerste instantie weinig mee zouden kunnen, want ze mochten vanaf die locatie niet terugleveren. Bufferen dan maar, en zorgen dat je via een separaat netwerk stroom kan leveren aan bedrijven in de directe omgeving. Het was het overwegen waard. Een windmolen, bracht ook wat uitdagingen met zich mee. “We kwamen er al gauw achter dat windmolens een gevoelig onderwerp zijn.” Niet overal worden ze met gejuich ontvangen en dat was in Moerdijk niet anders. Overheid en gemeenten moesten ze meekrijgen om het realiseerbaar te maken. Want, zo vertelt Janse: “Als we met zijn allen de energietransitie willen maken, dan zullen we deze stappen moeten maken.” Een vrieshuis met deze twee opties bleek een mooie manier om ‘em CO2-neutraal te maken. 

Hoe zit dat dan met bestaande warehouses? Daar geeft Frigo ook een mooi voorbeeld van. In Hazeldonk hebben ze een directe aansluiting gemaakt om de opgewekte stroom van hun windmolen en zonnepanelen direct aan hun te laten leveren. “Het overschot leveren we aan omliggende bedrijven.” -aldus Janse. Een bewuste keus voor hernieuwbare energiebronnen. Lokaal opwekken en lokaal gebruiken is wat Janse betreft ook beter voor het milieu.

 

| “We zijn het verplicht aan de wereld om ons heen om iets met de reductie van onze carbon footprint te doen.” |

 

Elektrificatie van de last-mile delivery 

“We zijn het verplicht aan de wereld om ons heen om iets met de reductie van onze carbon footprint te doen.” -geeft Branko Schuurman (Vice President International & Strategy bij DHL Parcel) aan het begin van zijn verhaal aan. Bij DHL willen ze in 2050 zero emissie zijn. Om dat doel te bereiken kijken ze wat ze nu al kunnen doen. Dat doen ze onder andere in de vorm van duurzame brandstoffen, elektrificatie en locatie. “Toen we in 2012 voor het eerst bij onze leveranciers kwamen met het idee een elektrisch voertuig te willen, lachten ze ons uit.” -weet Schuurman te vertellen. Dankzij productie van een eigen elektrische auto -de Streetscooter- is het ze gelukt en waren ze al heel vroeg in staat om hun routes in de steden te elektrificeren. Eind 2025 willen ze dan ook alle last-mile busjes, niet alleen in steden, elektrisch laten rijden. 

Streetscooter DHLHet pakjesvolume wat deze voertuigen kunnen meenemen is echter vaak wel klein. “Te klein om er de dag mee te vullen.” -aldus Schuurman. Dit jaar verwachten ze echter de eerste drie elektrische Volvo bakwagens in te zetten. Dat heeft effecten op de laadinfrastructuur. “Met 15-20 trucks tegelijkertijd opladen vraagt nogal wat van het grid.” – geeft Schuurman aan. Zeker als je ‘s avonds wilt opladen. Dat is voor een bedrijf als DHL normaal de tijd dat sorteercentra ook draaien. En die gebruiken uiteraard nogal wat aan stroom. De grids op de door ondernemers gerunde city hubs zijn weer een andere uitdaging. Dit zijn namelijk vaak huurlocaties die toegespitst zijn op kostenoptimalisatie. Maar om de groei in elektrische voertuigen en hun oplaadpunten te ondersteunen zijn ze bij DHL hierdoor vaak gedwongen versneld andere locaties te zoeken. “Het maakt het moeilijk vergroenende maatregelen met ze te bespreken, omdat deze ondernemers vaak naar de korte termijn kijken.” -geeft Schuurman aan. 

Ongeveer de helft van hun operatie wordt gedaan door derden. Dus zochten ze naar een manier om servicepartners mee te krijgen in de vergroening en elektrificatie. “We zijn daarom onze voordelen ook beschikbaar gaan stellen voor onze service partners.” Dan kun je denken aan korting bij het aanschaffen van een bus van DHL, in plaats van een wellicht minder duurzame keuze die ze anders zouden maken. Daarbij zijn ze uiteindelijk ook zelf panden gaan bouwen en verhuren aan service partners. Zo kunnen ze deze panden op groei bouwen en gelijk duurzaamheidsaspecten aanbrengen. Wat Schuurman betreft gaat het erom dat je wat je al kan doen, gewoon doet. Durven stappen te maken en daarvan leren. “En ook af en toe op je bek gaan.” 

Truck-batterijen een tweede leven geven 

Bij De Rooy Transport hebben ze ook ingezet op wat ze nu al kunnen doen. LNG, CNG, groen gas én elektrische wagens. Maar na een jaar of 7 gebruik gemaakt te hebben van de wagens stonden ze voor een keuze: upgraden of een nieuwe generatie aan wagens aanschaffen. Ze hebben nieuwe gekozen, maar: “Dan zit je toch met het feit dat je trucks hebt staan die eigenlijk nog goed zijn. Wat doe je daarmee?” -vertelt Peter De Rooy (Eigenaar van De Rooy Transport) 

Duurzaam wagenparkZe kozen ervoor om deze oude batterijen een tweede leven te geven. Een goede keus, want na onderzoek bleek dat 80% van de batterijen nog goed bruikbaar was. Dat bood perspectief om ermee verder te gaan. Maar wat kun je ermee? “We bedachten dat we de opgewekte stroom van onze zonnepanelen ermee konden opslaan.” -aldus De Rooy. Tegelijkertijd hadden ze het gevoel dat ze, als ze verder gingen uitbreiden in elektrificatie van hun vrachtwagens, ze tegen een probleem aan zouden lopen in het elektriciteitsnetwerk. Ze hadden namelijk de pech dat er bij hun in de buurt al twee grote zonnepanelenparken zitten. “Sommige zonnige dagen was er al sprake van een overspannen netwerk.” -geeft De Rooy aan. Ze moesten dus zelfvoorzienend zijn en niet alleen afhankelijk van het net. 

Hergebruikte batterijen inzetten 

Maarten Klein Geltink (Directeur bij Hedgehog Applications) was betrokken bij de ontwikkeling van het project. “Ruim een jaar geleden kwam de vraag of we de batterij van een elektrische vrachtwagen kunnen hergebruiken. Daar hadden we ervaring mee, dus we zeiden meteen ‘ja dat kunnen we doen’.” – Geeft Klein Geltink aan. Dus onderzochten ze een eerste batch batterijen uit de trucks van De Rooy Transport. Hierbij wisten ze waar ze vandaan kwamen, maar bij de tweede batch tweedehands batterijen, die De Rooy had opgekocht, wisten ze niet zo goed waar en hoe ze waren gebruikt. Het goed checken hiervan kostte aardig wat tijd. 

En als je wilt werken met deze batterijen komen er uiteraard allerlei aspecten bij kijken. Bijvoorbeeld in het toevoegen van extra vermogen. Het heeft allemaal effect op de dikte van de kabels en de samenstelling van de batterij. En wil je snelladen? Dan zul je weer naar hogere voltages moeten en heb je met weer een andere opbouw van de batterijen te maken. Na veel afstemmen en door ontwikkelen zijn ze er samen uit gekomen. “Het is een beetje als die uitspraak: ‘building a plane while flying’. We waren continue bezig dingen te bouwen terwijl we eigenlijk al aan het vliegen waren.” -geeft Klein Geltink aan. Voor Hedgehog was de zoektocht naar juiste componenten en partners die het kunnen doorvoeren uiteindelijk de grootste klus. 

De Rooy wil zo helemaal zelfvoorzienend zijn en heeft dankzij dit project voor hun gehele locatie nu ook alles inzichtelijk. “Er zit nu zoveel software achter dat we ook op goede momenten van de dag kunnen inkopen en ook verkopen.” -aldus Peter De Rooy. Zo benutten ze hun eigen opgewekte stroom optimaal. 

Al met al waren het drie inspirerende voorbeelden die ook de andere sprekers tot nadenken heeft gebracht. Het geeft aanleiding om de verschillende onderwerpen die langs zijn gekomen in toekomstige sessies nog verder uit te diepen. Wellicht kunnen wij een kennissessie inrichten in hoe verzekeraars omgaan met warehouse aanpassingen die helpen eigen stroom op te wekken? Hoe dan ook, hou de event pagina in de gaten voor kennissessies die nog zullen komen.  

Lean & Green introductieDoe mee aan het Lean & Green programma
Wil je in aanmerking komen voor erkenning van jouw duurzame prestaties? Doe dan mee aan het Lean & Green programma. Komende maand staan er weer twee nieuwe ‘Fast Lane’ introductiesessies op de planning. Meld je snel aan voor een van de sessies en kom meer te weten over Lean & Green.