1e Star Bolk Transport: “Duurzaamheid vinden we belangrijk omdat het eigenlijk alleen maar voordelen heeft”

Het bereiken van een modal shift, investeringen in modern materiaal en de implementatie van een nieuw TMS-systeem: Bolk Transport zet grote stappen op het gebied van verduurzaming. Met als resultaat een 1e Lean & Green Star. We spraken Cas van de Aast (Data Engineer, Bolk) en Frans Savenije (Directeur, Bolk) over de prestatie.

 

Over Bolk Transport

Bolk Transport is een innovatief transportbedrijf met uiteenlopende activiteiten, opdrachtgevers en samenwerkingen. Bolk is met name bekend om het exceptionele transport, maar is ook actief in huiftransport, containertransport, horecadistributie, warehousing en is daarnaast oprichter en medeaandeelhouder van Combi Terminal Twente, waarmee het al duizenden containers van weg naar water verplaatste. Daarnaast richt dochteronderneming Bolk Business Improvement zich op het inzetten van data en kennis om logistiek te verbeteren.

 

Duurzaamheid binnen Bolk Transport

“Duurzaamheid vinden wij heel belangrijk, omdat het eigenlijk alleen maar voordelen heeft,” aldus Frans Savenije. “Wanneer je je bedrijf vanuit het duurzaamheidsperspectief bekijkt en daar ook naar handelt, zorgt dat niet alleen voor een lagere milieubelasting, maar uiteindelijk ook voor lagere kosten, materiaal dat langer mee gaat en – last but not least – gelukkigere en gezondere mensen.” Bolk Transport heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het verduurzamen van hun logistieke processen. Ook heeft de organisatie een nieuwe duurzaamheidsdoelstelling geformuleerd. In 2025 wil Bolk Transport een tweede Lean & Green Star behalen. Daarnaast wil het transportbedrijf stappen zetten in de elektrificatie van hun wagenpark. Frans Savenije: “Wij zien de 1e Lean & Green Star vooral als een nulmeting op basis waarvan we verdere stappen willen zetten.”

 

Bolk Transport heeft meerdere maatregelen getroffen om de 1e Lean & Green Star te behalen. Cas van de Aast: “Wij investeren voortdurend in modern materiaal. Daarnaast zijn onze trucks begrensd op 85 kilometer per uur. Ook zijn wij live gegaan met een nieuw Transport Management Systeem waarmee we betere data van onze operatie en dus onze uitstoot en bespaarpotentieel hebben.” Ook heeft Bolk Transport in de uitvoer van een project een modal shift bereikt, door onderdelen van windmolens via binnenvaart te vervoeren in plaats van over de weg.

 

Het Lean & Green traject

In 2020 werd Bolk Transport deelnemer aan het Lean & Green programma. In 2023 hebben zij zich ingezet voor het behalen van de certificering. “Lean & Green en BigMile zijn toch de standaard als het gaat om het rapporteren van CO2-prestaties in de logistiek. Wij vinden het een hele goede manier om onze footprint in kaart te brengen en te vergelijken met de markt,” aldus Frans Savenije. Een leerzame uitdaging voor Bolk Transport was de verscheidenheid aan activiteiten: rolcontainers in de horeca distributie, zeecontainers, pallet plaatsen, exceptioneel transport. De uitdaging was het in één eenheid uitdrukken van de vervoerprestatie. “Dit zal een uitdaging blijven wanneer wij de scope willen uitbreiden,” aldus Cas van de Aast.

 

Wat is jullie beste tip om te verduurzamen?

Cas van de Aast: “Begin klein en neem alleen maatregelen die echt zin hebben.”

 

Ook starten met verduurzamen?

Ontdek hier alle verhalen van andere deelnemers;

Geef je op voor een kennissessie of event;

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.