Op 20 maart 2024 organiseerde Lean & Green de Lunch & Discuss: een evenement waar soortgelijke organisaties elkaar ontmoeten en in gesprek gaan over verschillende onderwerpen. Ditmaal was het onderwerp: ‘De kansen van waterstof in de logistiek’. In dit artikel lees je de bevindingen en perspectieven uit de verschillende presentaties. Het artikel werpt een blik op de kansen en uitdagingen van waterstof binnen de logistiek, waar innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan om de toekomst van transport te vergroenen.

 

Toekomstig verbod op fossiele brandstoffen

Naast elektrificatie en de inzet van HVO100 wordt waterstof steeds vaker beschouwd als een veelbelovende oplossing voor het verminderen van emissies. In 2040 komt er een verbod op fossiele brandstoffen voor zwaar transport. Dit betekent dat er de komende zestien jaar gewerkt moet worden aan het minder afhankelijk worden van deze fossiele brandstoffen.

 

Onbalans in het energienet

Op dit moment is er een grote onbalans in ons huidige energienet. We willen graag elektrificeren maar als we naar de kaart van netcapaciteit kijken, kleurt Nederland met de maand roder. Echter loopt heel Europa langzaam tegen volle stroomnetten aan. Het is dus niet alleen een Nederlands probleem. Vergeleken met de rest van Europa is Nederland helemaal niet zo’n schoon land en dus staan we voor een grote uitdaging. Elektriciteit kan niet altijd meer gebruikt worden. Daarom hebben we andere oplossingen nodig. Maar welke brandstof gaan we dan gebruiken in de toekomst?

 

De transitie naar schonere brandstoffen

Een vraag die regelmatig werd gesteld tijdens de Lunch & Discuss luidt: “In welke brandstof geloof je dan?”. Gelukkig is er geen ‘beter dan’ (elektrisch vs waterstof). Beide oplossingen moeten echter op de juiste plek worden ingezet. Zoals Dirk Schaap tijdens één van de presentaties vertelde:

“Waterstof is geen doel in zichzelf, we doen het als batterij/elektrisch niet kan. Er moet urgentie zijn om over te stappen naar waterstof.”

Deze transitie naar het gebruik van schonere brandstoffen brengt desalniettemin heel wat uitdagingen met zich mee op allerlei verschillende gebieden. Waar ga je bijvoorbeeld tankstations plaatsen? Bovendien is een nieuw tankstation met schonere brandstoffen nog een factor 10 duurder dan de huidige tankstations. Er is dus opschaling van de markt nodig om alles uiteindelijk betaalbaar te krijgen, maar hoe krijg je de markt in beweging? Bovendien moeten we de beschikbaarheid van de juiste voertuigen borgen en is de financiering van dit een heel grote uitdaging. Dit kan alleen met een brede samenwerking van verschillende marktpartijen.

 

Ontwikkelingen op het gebied van waterstof

Gelukkig gebeurt er al veel op het gebied van waterstof. Zo liet Roy van Verseveld (VOS Transport Group) zien dat de eerste waterstof trucks getest worden en langzaam op de markt komen. Dit ontwikkelen zij in samenwerking met Total Energies, Zepp, BCTN en TNO.

Het wordt zoals we hierboven ook al zagen steeds belangrijker, maar ook bekender en zichtbaarder. Meer landen over de hele wereld hebben het doel om waterstof te gaan produceren wat ons uiteindelijk minder afhankelijk maakt. Kortom, de transitie is onvoorspelbaar en gaat met stappen. Belangrijk is dat we samenwerken naar een schonere wereld.

 

Inhoudelijke vragen over het artikel of evenement? Neem dan contact op met Lean & Green.