Elektrische trucks, waterstof en HVO: welke investering is toegankelijk en geschikt voor jouw bedrijf?

 

Koolstofdioxide, bekend als CO2, is één van de grootste oorzaken voor de verandering van het klimaat. Ook deze zomer is de verandering zicht- én voelbaar; de warmere dagen gaan gepaard met bosbranden en overstromingen. Wereldwijd heeft de totale CO2-uitstoot in 2021 een recordhoogte bereikt. Een beter milieu begint bij jezelf, maar waar start je als logistiek manager, data-analist of ondernemer? We hebben de 3 belangrijkste innovaties voor je op een rij gezet en de investering afgewogen tegen de CO2 besparing. 

 

Logistieke sector verantwoordelijk voor 11% van de CO2-uitstoot in Nederland
In 2020 stootte de logistieke sector in Nederland volgens het CBS 11% van de totale Nederlandse broeikasgasuitstoot uit. De uitstoot van vervoer over land de laatste tien jaar zo goed als gelijk is gebleven. Dat is opvallend en niet in lijn met het Parijs akkoord, wat een reductie van 55% in 2030 wil behalen ten opzichte van 1990. De gevolgen zijn al voelbaar en de cijfers laten het zien. Er moet dus echt nog iets veranderen. 

Oplossingen en innovaties voor de logistieke sector
Voor een probleem van wereldwijd formaat is er niet één oplossing. We zitten in een transitie en er zijn tal van innovaties en nieuwe technologieën die de klimaatdoelstellingen haalbaar maken. De vraag is: Welke innovatie is geschikt voor jouw bedrijf om te verduurzamen? Welke investeringen zijn goed voor je bedrijf? Hoe pak je dat aan? Wat is er tegenwoordig allemaal beschikbaar? Dit zijn de drie meest voorkomende en weloverwogen grote innovaties in de logistieke sector: 

1. Elektrische trucks  

Investering: zeer hoog
CO2-besparing: 100%, mits de trucks op groene stroom rijden

Na de opkomst van elektrische personen auto’s, is ook de transitie naar elektrisch rijden in de logistiek in volle gang. Sinds 2021 brengen meerdere Europese fabrikanten modellen in grotere aantallen op de markt. Aanleiding is de wetgeving rondom emissievrije zones in de grote steden vanaf 2025. De toegankelijkheid van oplaadpunten en het laadinfrastructuur is nog een heikel punt waar overheden en netbeheerders druk mee bezig zijn.

De emissievrije zones in zo’n 30 tot 40 Nederlandse steden betekent voor de logistiek dat al het transport binnen de stadsgrenzen volledig zero emissie moet zijn in 2025. Binnen een straal van 100 km kunnen elektrische voertuigen daar goed voor worden ingezet. De trucks zijn niet alleen schoner, maar hebben ook een laag geluidsniveau. 

Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat zodra elektrische trucks op groene stroom rijden, er sprake is van een CO2-uitstoot die zo goed is als nihil. Rijden de trucks nog op grijze stroom, dan is er gemiddeld een CO2-reductie van 50%.

2. Waterstof  

Investering: hoog, waterstof is 3 á 4 keer duurder dan diesel
CO2-besparing: 100%, mits waterstof op een duurzame manier is geproduceerd

Waterstof speelt een grote rol in de energietransitie en kan een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Wat is waterstof en wat is de toegevoegde waarde voor de logistieke sector?
De belangrijkste grondstof bij de productie van waterstof is – zoals je al raadt – water. Dit betekent dat de uitstoot vele malen schoner is. Als ook de productie duurzaam wordt uitgevoerd is de Well-to-Wheel (WTW) heel laag. Op dit moment worden er nog veel fossiele brandstoffen gebruikt bij de productie van waterstof, maar we zitten in een transitie en het productieproces verbetert en verduurzaamt continue.

Op 80 kg waterstof kun je 800 km rijden
Ten opzichte van elektrische trucks is dit een paar honderd kilometer meer. Bovendien zijn de trucks net als de elektrische erg stil. Waterstof is nog wel schaars en tanken kan nog niet overal. Dit zal in de toekomst steeds beter worden. Elektrische trucks op waterstof zijn zeer geschikt voor lange afstand ritten.De combinatie van rijden op batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch verlaagt de CO2-uitstoot enorm. De actieradius van deze trucks is vergelijkbaar met die van een diesel: tot 1.000 km en een tanktijd van ong. 15 minuten.

3. Biobrandstof HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)

Investering: laagdrempelig, gemiddeld 25 tot 40 cent duurder dan diesel.
CO2-besparing: 90% bij gebruik van HVO100.

HVO is de meest toegankelijke investering die snel door te voeren is én die je direct kunt doorberekenen aan klanten die willen verduurzamen. HVO is een biobrandstof die in twee verschillende vormen verkrijgbaar is bij veel tankstations: HVO100 en HVO20.

HVO100 en HVO20
HVO100 is 100% zuiver en HVO20 bestaat voor 20% uit HVO en voor 80% uit diesel. HVO100 is tot 90% schoner dan diesel en heeft als grote voordeel dat het gewoon in diesel trucks kan. Je huidige trucks hoef je dus niet te vervangen en HVO heeft nog een voordeel: de filters en injectoren blijven langer schoon.

 

Geen ruimte voor grote investeringen? Hier kun je wél mee starten

Zijn deze investeringen niet haalbaar? Begin dan met de allereerste stap: meet je CO2-uitstoot. Want zodra je start met meten, kom je meer te weten. En meer kennis zorgt voor meer inzicht. Met inzichten in je CO2-uitstoot ontdek je waar ruimte is voor optimalisatie. Besparing op CO2 gaat vaak gepaard met brandstof-besparing en procesoptimalisatie. Je zult zien dat als je bespaart op CO2, je ook wint op efficiëntie van het proces.

Meten van je CO2-uitstoot is makkelijker dan je denkt

Lean & Green is speciaal opgericht om bedrijven in de logistieke sector te helpen bij het meten en reduceren van hun CO2-uitstoot. Met de carbon footprinting tool van BigMile brengen we de CO2-reductie in kaart. Afhankelijk van de gereduceerde CO2 ontvang je de Lean & Green erkenning en de 1e, 2e, 3e, 4e, of 5e Star. Vanuit Lean & Green en BigMile begeleiden de projectmanagers je bij het proces vanaf de start tot aan de Star.

 

Verder verdiepen? Check hier de bronnenlijst