Van der Wal krijgt 3e Lean & Green Star uitgereikt

Deelnemers aan het Lean & Green programma hebben duurzaamheid uiteraard hoog in het vaandel staan. Bij Van der Wal is duurzaamheid vanaf het begin af aan al een prominent onderdeel geweest van de bedrijfsvoering. En dit heeft ertoe geleid dat we recentelijk op gepaste, feestelijke wijze de 3e Lean & Green Star bij ze mochten komen uitreiken. 

Uitreiking Lean & Green Star bij Van der Wal“Vanaf het moment dat ik in 1980 in het bedrijf stapte heb ik twee doelen gehad: het transport socialer maken en de vervuiling die je als wegvervoerder veroorzaakt tegengaan.” -Henk van der Wal (Eigenaar van Van der Wal). Van der Wal is opgegroeid in het transportbedrijf en heeft dan ook vanaf zijn prilste jeugd de effecten van transport mogen ervaren. Zowel de voor- als nadelen, want: “Als wegvervoerder veroorzaak je nogal wat vervuiling.” -geeft hij aan. 

 

| “We zijn altijd al duurzaam bezig, maar dat we dit nu we dit ook door middel van de Lean & Green 3e Star kunnen laten zien is gaaf.” |

 

Een duurzaam startpunt 

Van der Wal heeft sindsdien verschillende strategieën gevolgd, altijd met duurzaamheid in het achterhoofd. Dat dit niet altijd vanzelf ging blijkt als Van der Wal verder vertelt: “Een hoop dingen die ik bedacht heb zijn zwaar mislukt, maar gelukkig is er ook een hele hoop wel geslaagd. Met vandaag als resultaat.” En wát een resultaat, het bedrijf heeft namelijk haar 3e Lean & Green Star in ontvangst mogen nemen. “We zijn altijd al duurzaam bezig, maar dat we dit ook door middel van de Lean & Green 3e Star kunnen laten zien is gaaf.” – vult Marco Verheul (Logistic Engineer bij Van der Wal) aan. 

Duurzaam is altijd al het startpunt geweest bij Van der Wal. “Iedereen is hier gemotiveerd om de duurzame doelstellingen te behalen.” -geeft Verheul aan. De stappen die ze daarin nemen, en uiteraard de erkenning die ze via de Lean & Green Star krijgen, zijn een logisch gevolg daarvan. “We hebben niks gedaan wat we niet sowieso zouden doen.” -aldus Van der Wal. “Waar we ons wel even voor moesten inspannen was de data op een dusdanige manier aanleveren via BigMile, dat het van voldoende kwaliteit was om de3e Star te behalen.” En dat is waar Marco Verheul om de hoek komt kijken. Hij heeft zich beziggehouden met het verzamelen van de juiste data om te laten zien dat ze de vereiste CO2-besparing voor de 3e Star gerealiseerd hebben. 

 

|Van der Wal: “Een lege kilometer is een zinloze kilometer.” |

 

 Het aantal lege kilometers reduceren 

De 3e Lean & Green Star op een Van der wal truckWat hij daarvoor heeft gedaan? “We hebben de laadmeters uit ons eigen TMS (red: Transport Management Systeem) gepakt. Dat zegt hoeveel meter van de trailer beladen is, dus hoe goed de capaciteit van de trailer benut wordt.” – aldus Verheul. Dit heeft hij vervolgens gekoppeld aan hun dieselverbruik om te bepalen hoeveel diesel er per laadmeter verbruikt wordt. Deze manier van meten is ontstaan uit de wens van Van der Wal om op het meest precieze detailniveau het dieselverbruik te willen weergeven. De volgende stap om het aantal lege kilometers verder terug te brengen is meer inzicht van de klant in de beladingsgraad. Ze zien dat de data die gedeeld wordt nog beperkt is. Meer gegevens delen kan dan ook helpen, aldus Verheul: “Zodat we het gesprek aan kunnen gaan over de vraag of de wagen wel écht vol is.” 

Van der Wal vertelt hierover: “Ik vind dat we met zijn allen de plicht hebben om lege kilometers terug te brengen en de beladingsgraad te verhogen.” Hij staat daar erg strijdlustig in: “Een lege kilometer is een zinloze kilometer.” Van der Wal ziet dat veel transportbedrijven alleen maar naar hun eigen planning kijken. “Ze durven bijna niet samen te werken.” Gelukkig gaat de CO2-beprijzingen nu steeds meer een rol spelen. Maar wat Van der Wal betreft kan dit nog wel wat harder aangepakt worden: “Ik zou lege kilometers gewoon driedubbel belasten.” Het omzetten van de lading van standaard trailers naar LZV’s geeft al een zodanig hoge CO2-besparing dat Van der Wal ook niet begrijpt waarom iedereen dat niet sowieso doet. Zeker omdat het ook een brandstofbesparing oplevert. “Er zit dus ook geld in, het levert gewoon lagere diesel kosten op.” -geeft Van der Wal aan. 

Efficiënter vervoer vraagt om samenwerking 

Uitreiking 3e Star bij Van der WalIn het efficiënter maken van hun vervoer lopen ze tegen allerlei beperkingen aan, zoals de tijdsleveringen. “Bedrijven zeggen: Ik wil ‘s ochtends mijn goederen ontvangen en ‘s avonds mijn goederen verzenden. Dat betekent dat als ik ‘s ochtends los, ik ‘s middags pas ergens kan laden, volstrekt inefficient” -geeft Van der Wal aan. Het gesprek om dat proces om te gooien verloopt vaak moeizaam. “We moeten het besef hebben wat verladers en hun klanten teweegbrengen in zo’n planningsoperatie.” Van der Wal is ervan overtuigd dat met dat besef het aantal lege kilometers lager en de beladingsgraad hoger zal worden. 

“Samenwerking is één deel van de oplossing van, maar het is vooral transparantie en elkaar vertrouwen.” -vult Van der Wal aan. Daarin speelt het delen van data wat hem betreft ook een rol. Met name ervoor zorgen dat de data op dezelfde manier wordt geïnterpreteerd. “We hebben nog een lange weg te gaan, maar het is wel de weg die we moeten gaan.” -zegt Van der Wal. 

Wat ook helpt is een open gesprek met elkaar aangaan, zodat klanten en vervoerder samen kunnen kijken hoe ze het efficiënter en duurzamer kunnen inrichten. Dat betekent soms ook vanaf het startpunt al met elkaar hierover praten. Henk van der Wal heeft dat helaas nog maar één keer meegemaakt: “Deze klant gaf direct aan: ‘wij willen dat jullie met ons vanaf het begin meedenken over hoe wij onze fabrieken moeten inrichten, zodat wij weten hoe wij onze hele logistiek het beste kunnen doen.’” Door dit van tevoren met elkaar af te stemmen kun je ervoor zorgen dat producten in een optimaal gevulde wagen meekunnen. “Dan kan die wagen zowel vol geladen heen als geladen terug.” – geeft Van der Wal aan. 

Op naar de 4e Lean & Green Star 

De tekst Kill empty running op een Van der Wal vrachtwagenHet bedrijf is permanent bezig maatregelen te nemen die helpen in het verdere verduurzamen. “Dit zal ongetwijfeld leiden tot de voorlopige 4e Star.” -vertelt Van der Wal. Zo kijkt het bedrijf naar andere vormen van aandrijving, zoals waterstof en elektrisch. “Maar de meeste energie gaat zitten in het reduceren van het aantal lege kilometers.” -geeft Van der Wal toe. Ze zetten daar dan ook sterk op in met hun ‘Kill Empty Running’ programma omdat ze daar de grootste stappen mee kunnen maken. En daar hebben ze hun handen vol aan, want: “Als je lege kilometers wilt terugdringen krijg je heel vaak te maken met én de processen van je klant én bij de klanten van die klant.” Desalniettemin gelooft Van der Wal erin dat ze op deze manier nu al het vervoer een stuk duurzamer kunnen maken. En dat kunnen we bij Lean & Green uiteraard alleen maar aanmoedigen.