1e star ESH Media: koploper in reclamesector

Het is een feit: het eerste mediabedrijf, gericht op buitenreclame, heeft een Lean & Green Star behaald. ESH Media is een vooruitstrevende organisatie die zich inzet om milieuvriendelijke mogelijkheden te bedenken voor buitenreclame. Het bedrijf is uniek omdat het beschikt over haar eigen ontwerpstudio, drukkerij en productie- en plaatsingsafdeling. Duurzaamheid staat bij ESH Media hoog op de agenda. Tijdens de duurzaamheidsreis van ESH Media waren zij zoekende naar de erkenning van hun bedrijfsprestaties. Zodoende kwamen zij bij Lean & Green terecht. We spraken Sanne Damman (Account- en procesmanager) en Eveline Verheul (Account- en contractmanager) over hun reis naar de eerste Lean & Green Star.

Duurzaamheid binnen ESH Media

‘Wij, als ESH Media, zijn vooruitstrevend op het gebied van duurzame ontwikkeling en duurzaam ondernemen. Daarin willen we ons altijd verder ontwikkelen. We vragen ons altijd af: wat kunnen we nog meer? Hoe kunnen we ons verder ontwikkelen en duurzaam verantwoorden?,’ aldus Sanne. Er zijn verschillende redenen waarom duurzaamheid binnen ESH Media zo hoog op de agenda staat. Zo vertelt Eveline ons: ‘De wens om te verduurzamen is enerzijds vanuit het feit dat veel van ons werk op aanbestedingsniveau is. We werken samen met gemeentes. Die gemeentes hebben te allen tijde een duurzaamheidsdoelstelling, -beleid en -plan. Wij kunnen uiteraard wel communiceren naar hen dat wij duurzaam ondernemen, maar er wordt vanuit de gemeentes ook geacht dat je het daadwerkelijk kan aantonen. Vanuit dat perspectief zijn we verder gaan kijken. We zijn gaan kijken hoe wij ons vooruitstrevend verder konden ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid, maar daar ook een erkenning voor konden ontvangen. En toen kwamen we na wat zoeken al snel bij Lean & Green terecht.’ 

 

Maar dit is niet de enige reden. Volgens Sanne en Eveline kun je alleen verduurzamen als de intrinsieke motivatie er is. Zo vertelt Eveline: ‘De directeur van ESH Media, Bas van der Putten, kijkt altijd naar circulariteit: of hij van iets, iets nieuws kan maken. Of kan hergebruiken. Zo vindt hij nog wel eens oude voorwerpen die hij een nieuw leven inblaast: oude lantaarnpalen, oude materialen van gebouwen, niets is hem te gek. Onwijs inspirerend. Op die manier krijgt alles een nieuwe herbestemming en doen wij ook aan duurzaam ondernemen: we kopen weinig nieuws.’ Sanne vult haar aan: ‘Motivatie om te verduurzamen zit in de ondernemer. Je kunt het niet doen als je er geen passie voor hebt. Anders blijft afval voor jou afval. Maar mede door onze directeur zien wij het niet als afval. Zijn duurzame passie brengt hij over aan het gehele bedrijf.’ 

 

De start van het Lean & Green traject

Dat ESH Media zich aansloot bij Lean & Green was in eerste instantie niet vanzelfsprekend. Het is het eerste bedrijf in de reclamesector dat zich heeft aangesloten bij het programma. Sanne vertelt: ‘Het begon eigenlijk best wel optimistisch. We waren heel enthousiast, maar omdat we ‘de eersten’ waren en er veel onduidelijk was, werd het in het begin een blok aan ons been. Daar is nu echter veel verandering in gekomen.’ Zowel Sanne als Eveline geven aan dat ze trots zijn op het feit dat ze de eersten zijn. Eveline: ‘En het leuke is: eerste zullen we altijd blijven.’ 

 

In het begin waren er voor ESH Media dus uitdagingen. Sanne vertelt: ‘In het begin wisten we niet waar we aan begonnen of hoe we het in kaart moesten gaan brengen. Ik denk dat we wel vier of vijf keer het plan van aanpak in ons hoofd hebben bedacht. En als we het dan geschreven hadden, moesten we het vaak weer herschrijven.’ Het plan van ESH Media was om in eerste instantie alle gereden kilometers te verantwoorden. ‘Alleen werkten we toen nog niet met het systeem waar we nu mee werken. Alles ging nog op papier. We hadden alle ritten uitgeprint. We benaderden een rit als een campagne, en een campagne is bij ons een route in een gemeente,’ aldus Eveline. Door deze methode werd het een ingewikkeld verhaal. ‘Op een gegeven moment hadden we bijvoorbeeld vijf routes, dus vijf campagnes per week en ongeveer zestig plus gemeenten. Flink wat logistiek dus. Maar wat het weer ingewikkelder maakte, is dat de ene campagne twee weken stond, en de ander een week. Ook werden alle ritten gereden door verschillende chauffeurs. We hadden alle auto’s gelogd waardoor we ieder personeelslid konden bijhouden. Zo wisten we precies wie welke rit wanneer deed. Deze hele puzzel zijn we eerst in kaart gaan brengen in Excel.’ Maar dat niet alleen: in eerste instantie nam ESH Media ook het gewicht van de posters, borden en platen mee in de berekening. Sanne vertelt: ‘Het werd te gedetailleerd met enorme draaitabellen. We hebben zelfs cursussen Excel moeten geven en nemen om alles te kunnen structureren. Op een gegeven moment hebben we om hulp gevraagd omdat we vastliepen. Door op zo’n detailniveau met data bezig te gaan, begonnen we te twijfelen of alles wel waterdicht was. En of dit wel zou kloppen na de accountantscontrole. We stelden ons continu vragen: gaan we nu te diep in op de data? Wat was er nodig? Staan we hier volledig achter?’. 

 

Eveline vult haar aan: ‘Ik denk dat we hier met acht man wel drie tot vier maanden mee bezig zijn geweest. Om dit dus op orde te brengen en digitaal te maken. En na al dit werk, kwamen we tot de conclusie dat het volledig waterdicht was en we deels opnieuw moesten beginnen.’ 

 

Maar ze lieten het er niet bij zitten. Ze doken opnieuw in de materie en data om het te kunnen laten slagen. Zo vertelt Eveline: ‘Op den duur hebben we Dirk’s hulp ingeschakeld en die heeft ons enorm geholpen. Hij stelde ons de juiste vragen. Zo vroeg hij of we wisten hoeveel brandstof we per jaar verbruikten. En of we wisten wat de totale uitstoot van de afgelopen jaren was. En daar konden we direct antwoord op geven: dat wisten we. Hierna was de som eigenlijk erg simpel.’ 

 

Hierna ging het snel voor ESH Media. Sanne vertelt: ‘Uiteindelijk was de dag aangebroken dat Dirk ons zou laten weten of we het behaald hadden na een nieuwe controle van de accountant. Ik weet het nog precies, woensdagmiddag vijf minuten voor vijf. Ik wachtte al de hele dag op het belletje, dus vol ongeduld stuurde ik Dirk een mailtje. Een paar minuten later belde hij mij terug. Hij zei: ‘Ja, ik heb jullie wel even wat te vertellen hoor.’ En daarna bleef het stil. Gelukkig zei hij uiteindelijk: ‘Ik mag jullie feliciteren’.  Toen konden wij ons geluk natuurlijk niet op.’ 

 

De reductie

ESH Media heeft haar CO2 uitstoot met 43% weten te reduceren. Dit hebben zij onder andere gedaan door hun nieuwe, energie neutrale pand. Eveline vertelt: ‘Zo maken wij gebruik van een warmtepomp en zonne-energie. Ook hebben wij de stalen constructie van het oude pand hergebruikt en hebben wij kantoorwanden meegenomen.’ Meer weten over hoe ESH deze reductie heeft weten te behalen? Eveline en Sanne staan altijd open voor een bakje koffie

 

Wat is jullie beste tip om te verduurzamen?

Eveline: ‘De tip die ik mee wil geven is dat je het gewoon moet gaan doen en dat niks onmogelijk is. We hebben vaak gedacht dat iets niet mogelijk was. Maar toch is het ons gelukt. Als je ons vergelijkt met andere Lean & Green deelnemers zijn we misschien een kleine speler, maar dat maakt het juist mooi. Het programma is voor iedereen toepasbaar. Het is niet onmogelijk en de aanhouder wint. Dus niet kijken naar wat niet kan, kijk naar wat wel kan.’ 

 

Sanne: ‘Maar ook: ga door. Wat kunnen we doen om wat bij te dragen? Wij zitten natuurlijk in de reclamesector. Verduurzaming is niet per se een maatstaaf van alle reclame organisaties. Maar hoe interessant en belangrijk is het dat we juist dat extra stukje, de verduurzaming, mee kunnen geven in onze sector? Dat maakt de reclameborden langs de weg nét even wat leuker en interessanter.’ 

 

 

Bekijk hier de bedrijfsvideo van ESH Media:

 

 

Ook starten met verduurzamen?