3e Star voor DHL Supply Chain

‘Verduurzamen is geen rocket science, vaak is het heel simpel.’

 

Als één van de koplopers binnen het Lean & Green programma behaalde DHL Supply Chain Benelux dit jaar de 3e Star. Joost Huijgen (GoGreen en Sustainability Coordinator) en Ruud Verkuijlen (Execution Lead Transport Control Tower) vertellen hoe zij iedere dag DHL een stukje duurzamer proberen te maken. Vaak zit dat meer in de manier van werken dan in innovatieve of dure oplossingen. 

Uitgangspunt: CO2 neutraal in 2050

‘In 2050 wil de Deutsche Post DHL Group, waar DHL Supply Chain onderdeel van is, CO2 neutraal zijn,’ start Joost. ‘Dat betekent dat alle verpakkingen hernieuwbaar moeten zijn, de panden duurzaam opgewerkte energie verbruiken en ons transport elektrisch of op groene waterstof moet rijden. Duurzaamheid betekent voor ons goed zorgen voor de omgeving.’

 

Verduurzamen is geen rocket science

‘Het zijn geen baanbrekende oplossingen, vaak is het heel simpel,’ start Joost. ‘Zie een proces wat je al tien jaar hetzelfde doet maar eens te veranderen, de uitdaging is om kritisch naar je proces te kijken. Kijk bij de aanschaf van nieuwe apparatuur bijvoorbeeld niet alleen naar de financiële investering, maar ook naar het energieverbruik over de hele levensduur van de apparatuur.’

 

‘Het grootste struikelblok is dat je gewend bent om dingen te doen zoals je ze altijd deed. Daarin zit de grootste kans om te verduurzamen.’

 

 

Betrek iedereen

‘Creëer bewustzijn bij iedere medewerker op alle lagen: dan komen er heel veel initiatieven en ideeën naar boven,’ bepleit Ruud, ‘bovendien levert het gelijk draagvlak op.’ Joost traint hierin wekelijks zijn collega’s: ‘Het doel is dat iedereen duurzaamheid in het achterhoofd houdt. Na zo’n training gaat het leven, dan komen de ideeën en wordt erover gesproken in de pauzes. Dat is wat je wil, tijdens en na de trainingen kun je alle ideeën ophalen en ermee aan de slag.’

 

‘Als je écht verbeteringen door wil voeren heb je een commercieel belang nodig.’

 

Zorg voor commercieel belang

Ruud: ‘Denk in je contracten na over hoe je CO2 besparingen stimuleert. Over de lege kilometers en de beladingsgraad kun je simpele afspraken maken. Als je echt verbeteringen door wil voeren heb je een commercieel belang nodig en moet je daar samen afspraken over maken. Een voorbeeld: door pallets af te laten stapelen in onze operatie zodat er twee op elkaar passen in de trailer (twee maal 1,35m i.p.v. een maal 1,70m met 1 meter loze ruimte) wordt de beladingsgraad hoger en hoeft de klant minder transport te laten rijden. Het draait allemaal om ketensamenwerking en ketenregie.’

 

‘Hoe diverser je transportoplossingen, hoe ingewikkelder het rapporteren van je CO2 uitstoot.’

 

CO2 calculatie

Ruud: ‘CO2 berekening binnen transport kan zeer complex zijn in bepaalde situaties. Het is niet altijd regulier direct transport, maar het kan georganiseerd worden via verschillende hubs, verschillende uitvoerende partijen en verschillende uitbestedingen. Hoe diverser je transportoplossingen, hoe ingewikkelder het rapporteren van je CO2 uitstoot wordt.’ Joost vult aan dat ze voor de scope van de 3e Star daarom hebben gekozen voor semi-dedicated transport. Ruud vervolgt met interessant nieuws: ‘We zitten nu op de rand van een doorbraak, met een geïntegreerd trackingssysteem in ons TMS, waardoor je de CO2-uitstoot ook voor de meest diverse transportoplossingen op zendingsniveau ziet. Want,’ zo stelt hij, ‘met jaarlijks rapporteren ga je het niet redden, het moet geïmplementeerd worden in je dagelijkse werk.’

 

Van de 2e naar de 3e Star

‘Ten tijde van de 2de Star lag de focus vooral op efficiency,’ blikt Ruud terug, ‘nu zijn we elektrische oplossingen aan het uitbreiden.’ ‘Financieel gezien hebben we het meeste geïnvesteerd in verduurzaming van warehousing,’ vertelt Joost, ‘we accepteren niet meer dat een warehouse CO2 uitstoot.’ Voor het transport is het wagenpark op drie richtlijnen verduurzaamd. Ruud licht toe: ‘We zetten waar mogelijk groter materiaal in. Zo zijn we bijvoorbeeld met meer LZV’s gaan werken, dat levert tot 60% meer laadcapaciteit op. En door gebruik te maken van elektrische oplossingen en alternatieve brandstoffen.’

 

‘Ik probeer altijd die ene procent vol te krijgen. Dat is een commercieel belang, we betalen voor de lege kilometers.’

 

‘Het tweede is de reguliere uitstoot, die is gereduceerd door nieuwe trucks volgens de euro 6 norm. En de derde is de beladingsgraad en een efficiënte inzet van alle transportmiddelen. We proberen altijd die ene extra procent vol te krijgen. Daarnaast bouwen we ook een commercieel belang in onze contracten, we betalen bijvoorbeeld voor de lege kilometers die onze partners maken. Als je in je contracten ervoor zorgt dat mensen een commercieel belang hebben bij CO2-reductie, is de drijfveer veel groter.’

 

De gouden tip voor Lean & Green deelnemers

Joost: ‘Het maakt niet uit waar je begint, als je maar begint. Start met inzicht krijgen in je stromingen: welke auto’s heb ik, wat verbruiken die? Daarna: wie en wat heb ik nodig om de volgende stap te maken en te reduceren? Kan ik slimmer plannen? Het klinkt heel basic, maar als je al tien jaar hetzelfde doet sluipt het erin.’ Ruud: ‘Het moet overal leven in je organisatie. Als er bewustwording is op alle niveaus dan levert dat meer initiatieven en ideeën op en draagvlak.’

 

Meer lezen over DHL Supply Chain? Dit kan op de website.

 

Ook starten met verduurzamen?