Nu al stappen maken in de CO2-reductie door brandstof efficiency

Webinar ‘CO2-reductie door brandstof efficiency’ in samenwerking met ING 

Hoe verhoudt de uitstoot zich ten opzichte van de Europese doelstellingen? Met de huidige stand van zaken is er een grote kans dat we een tandje harder moeten gaan. En van de transportsector zal waarschijnlijk zeker meer gevraagd worden. “We kunnen niet meer wachten.” -aldus Rico Luman (Senior Economist Transport, Logistics & Automotive bij ING) 

Tijdens het webinar ‘Nu al meters maken met CO2-reductie door brandstof efficiency’ op 25 mei wordt gesproken over de acties die de transportsector nu al kan nemen om te werken aan deze Europese doelstellingen. Lean & Green heeft in samenwerking met ING een aantal deelnemers (en niet-deelnemers) aan het CO2-reductieprogramma geïnterviewd. De bevindingen zijn vastgelegd in het die dag gelanceerde Asset Visie Trucks & Trailers + Brandstof Efficieny rapport. Tijdens het webinar vertellen een aantal van de geïnterviewden hun visie op en ervaringen met brandstof efficiency.

| “Brandstof efficiency: 1% besparing op een gehele vloot levert je een hoop op.” |

 

Webinar brandstof efficiency in samenwerking met INGDe klimaatdoelen halen 

Michiel Bremmers (Assetmanager Transport en Logistiek bij ING) geeft aan dat de truck en trailer markt zich goed ontwikkelt maar er wel uitdagingen zijn. “Door schaarste in onderdelen moeten we wel rekening houden met structurele prijsverhogingen.” Een groot deel van het totale wagenpark van bedrijven bestaat bovendien nog altijd uit diesel wagens. Het is dus belangrijk om ook andere middelen te gebruiken. “Vandaar dat wij ons vandaag richten op brandstof efficiency.” – aldus Bremmers. Het publiek vraagt zich af of waterstof dan niet een optie is. De heren aan tafel zijn het eens dat waterstof op langere termijn zeker een optie is, maar op dit moment leggen ze graag de focus op wat bedrijven nu kunnen doen om direct te besparen. Want als we de cijfers bekijken is dat hard nodig. 

Ondanks dat de stappen om richting de klimaatdoelen te komen wellicht minder hard gaan dan gewenst, is Alex Matatula (Head of Community bij Lean & Green) er wel gerust op. “Wat wij zien is dat de deelnemers in ons programma op het gebied van efficiency flinke stappen maken. En dat geeft hoop.” Hij geeft aan dat ze binnen het programma hier dan ook zeker op sturen. “Elke liter diesel die je onnodig niet verbrand levert je reductie op. En 1% besparing op een gehele vloot levert je een hoop op.” – vult Rico Luman aan. 

Duurzame maatregel Lean & Green: Ecocombi en LZV’sBrandstof besparende trucks en LZV’s  

In het eerste deel gaat het gesprek over wat je kunt doen met de keuze in nieuw materiaal en wat de opties zijn als het gaat om huidig materiaal. Voor de tweede en derde generatie Euro 5 motoren kan vervanging een goede keuze zijn. Is het wellicht slim om bij vervanging actief te kijken naar het soort belading wat je verwacht te vervoeren? En als het gaat om koeltrailers, is het gebruik van regeneratieassen wellicht een goede optie? 

“Een truck koop je niet in het geheel, het gaat vaak in samenwerking met partners. Zo kun je samen brandstof en CO2 besparen.” – aldus Michiel Degen (Operations Manager bij HAVI Nederland). “Wij hebben onze 3e Lean & Green Star behaald door de inzet van grotere trucks.” -vertelt Fernando Kuijpers (Directeur bij Kuypers Neer). En ze denken door de inzet van andere trucks nog een flinke, aanvullende reductie te behalen. “Het is alleen wel zoeken naar hoe het overige verkeer erop reageert.” Kuijpers geeft aan dat het nog steeds niet heel makkelijk is om met LZV’s de rest van Europa in te gaan.  

Wat Michiel Degen betreft kun je hierover ook het gesprek aangaan met jouw truckleverancier: “Je kunt je partnership daar ook op afstemmen, dat je in jouw selectiecriteria brandstofverbruik toevoegt.” Bij Havi rijden ze veel met koeltransport. “De regelgeving hierop is veel minder streng. Dit zorgt er soms voor dat de koelinstallatie haast meer uitstoot dan de trailer zelf.” Hij is van mening dat dit ook zeker aangepakt moet worden. 

Schoner rijden 

Ook rijgedrag lijkt een aanzienlijk aandeel te hebben in brandstofbesparing. “Als je op het gedrag van het personeel stuurt kun je zeker schoner rijden.” – vertelt Harald Lourens (CFO bij Daily Logistics Group). Ze hebben daar dan ook een preventiemanager op gezet. Er zijn ook mooie hulpmiddelen voor die een ‘driver behavior’-analyse kunnen maken. “Natuurlijk zit er ook een stukje techniek aan. Hoe nieuwer de truck, hoe schoner.” – aldus Michiel Degen. De tafelgasten zijn het erover eens dat het meerdere doelen dient. Het heeft immers ook invloed op veiligheid. “Rijgedrag verbeteren helpt de hele onderneming.” -aldus Harald. 

CO2 reductie door chauffeurstraining“Het moet ook leuk zijn om zuinig te rijden.” – geeft Lourens aan. Gamification kan daarbij helpen. Zo hebben ze binnen Daily Logistics Group een ‘Gouden Gaspedaal’ uitgereikt om zo schoner rijgedrag op een leuke manier te stimuleren. “Het is wel belangrijk om gedrag vergelijkbaar te maken.” Dit doet Daily Logistics Group door de verschillen tussen vrachtwagens eruit te halen en rekening te houden met of ze landelijk rijden of niet. Zo kunnen ze een eerlijke beoordeling doen. “Het moment zelf pakken is heel belangrijk.” geeft Harald ook aan. Daar is Michiel het mee eens. “En een machine geeft meer terug dan een mens.” De gekoppelde systemen helpen een objectief beeld te creëren over het rijgedrag. 

 

 | “Het gaat makkelijker als je klanten hebt die op dezelfde manier tegen duurzaamheid aan kijken.” |

Efficiënter plannen en lege kilometers vermijden 

“Ik erger mij mateloos aan de hoeveelheid lege kilometers die wordt gereden.” -vertelt Henk van der Wal (DGA bij Van der Wal Transport). Hij weet uit ervaring hoe makkelijk het is om dat naar beneden te halen. Harald Lourens herkent wat Henk zegt. “Wij schrokken er ook van hoeveel je soms leeg rijdt.” Lourens geeft aan dat partijen elkaar ook vaak niets gunnen. “Door te mixen kun je enorm veel lege kilometers reduceren.” Beide erkennen dat verladende partijen hierin een belangrijke rol spelen. “Op het moment dat je samen met je verlader iets anders kunt afspreken levert dat je al enorm veel gewin op.” -vertelt Lourens. Op economisch vlak, maar ook als het gaat om schoner rijden. 

Kan data daarin helpen? “Data is belangrijk, maar het zegt weinig over de dagdagelijkse zaken.” – aldus Van der Wal. “Met de grote hoeveelheid data van verschillende bronnen kun je wel voordelen halen.” -aldus Harald Lourens. Met als kanttekening dat partijen dan uiteraard wel bereid moeten zijn de aanpassingen te maken. En dat is soms niet makkelijk. “Het gaat makkelijker als je klanten hebt die op dezelfde manier tegen duurzaamheid aan kijken.” -aldus Van der Wal. In de basis erkent Lourens dat persoonlijke overtuiging binnen een organisatie helpt stappen te maken. “Maar een bedrijf kan ook zien dat er economisch gewin in zit.” 

Bekijk het volledige webinar ‘CO2-reductie door brandstof efficiency’ hier terug:

Kijken naar je materiaal, schoner rijden en efficiënter plannen. Het kan allemaal bijdragen aan de CO2-reductie. Sterker nog, het zijn stappen die je nu al kunt maken. Natuurlijk zijn er nog een aantal onderwerpen niet besproken, zoals alternatieve brandstoffen. Alex Matatula geeft dan ook aan dat ze samen met ING hier binnenkort sessies over gaan organiseren. Benieuwd naar deze sessies? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief (zie onderaan deze pagina) of volg ons op LinkedIn Dan weet je zeker dat je niets zal missen.