17 april, 2025
In het Klimaatakkoord van Parijs uit 2019 is wettelijk vastgelegd dat de uitstoot van bedrijven in 2030 55% lager moet zijn dan in 1999. Ook in Nederland. Om dat te realiseren zijn wetten, richtlijnen en methoden opgesteld. Maar wat houden die precies in? En hoe verhouden ze zich tot elkaar? In een reeks artikelen lichten we ze toe. Hier lees je alles over CountEmissions EU.
CountEmissions EU is een initiatief dat in april 2024 door het Europees parlement is aangenomen en waarschijnlijk eind 2024 actief wordt. CountEmissions EU laat bedrijven vrij in hun keuze om al dan niet te rapporteren over hun uitstoot, maar stelt dat áls ze rapporteren over hun aandeel van de CO2-uitstoot in de transportketen, ze dit op een gestandaardiseerde manier moeten doen; conform de ISO 14083-norm. Dit geldt dus voor alle CSRD-plichtige bedrijven. Het betekent ook dat een externe partij moet verifiëren of ISO 14083 op een juiste manier is toegepast. Het doel is slimmere, meer duurzame logistiek te stimuleren en tot uniforme uitstootgegevens te komen, zodat gebruikers bedrijven kunnen vergelijken en duurzame keuzes kunnen maken.
Voor wie?
Grote bedrijven met eigen of uitbesteedde logistieke activiteiten die beginnen of eindigen in de EU, waarbij over de emissies wordt gerapporteerd. Het gaat hier om een bedrijf of aantal bij elkaar horende bedrijven dat aan twee van onderstaande criteria voldoet:
- Meer dan 250 medewerkers;
- Meer dan € 50 miljoen omzet per jaar;
- Meer dan € 25 miljoen euro op de balans.
De wet geldt niet voor het mkb, maar als hun toeleveranciers niet akkoord gaan met secundaire data, krijgen zij hier toch mee te maken.
Wat rapporteren?
- Alle data over directe, operationele Tank To Wheel-emissies van transport- en hub-activiteiten.
- Alle data over indirecte Well To Tank-emissies voor energievoorziening van transport- en hub-activiteiten.
- Toelichting gemaakte keuzes.
Het gaat dus om het totale verbruik van elke energiedrager en elk koelmiddel dat wordt gebruikt voor transport- of hub-activiteiten.
Concreet betreft het de volgende data:
- Totale hoeveelheid CO2e per vervoersdienst, en;
- Hoeveelheid CO2e per tonkilometer – of equivalente eenheden – voor goederenvervoer, of;
- Hoeveelheid CO2e per ton – of equivalente eenheden – voor de doorvoer van goederenhubs.
Waaraan moeten data voldoen?
- Primaire data hebben altijd de voorkeur en dienen te worden toegelicht.
- Bij secundaire data hebben gemodelleerde data de voorkeur boven standaarddata.
- Outputdata dienen volledig en transparant te zijn.
Handvatten voor rapportage
- Self Assessment Questionaire – maakt inzichtelijk of je klaar bent om via ISO 14083 te werken of dat je eerst verbeteringen moet doorvoeren.
- Guidance document – praktische richtlijn om ISO 14083 te implementeren, te gebruiken als aanvulling op de ISO-norm.
- ISO 14803 – de ISO-website
- ISO 14083 geverifieerde CO2-calculatiesoftware – vereenvoudigt het berekenen en toewijzen van transportgerelateerde CO2-emissies en het vinden van efficiëntieverbeteringen en emissiereducties.
Hoe Lean & Green helpt bij CountEmissions EU
Lean & Green helpt bedrijven die deelnemen aan het erkenningsprogramma om hun data(kwaliteit) te verbeteren en te verifiëren. Hierdoor verbeteren bedrijven ook hun CO2-ketenrapportages én reduceren zij CO2-uitstoot.
Lean & Green deelnemers hebben een voorsprong als het gaat om logistieke emissies rapporteren voor de CSRD en CountEmissions EU. De calculaties voor het programma volgen de ISO 14083-norm en kunnen worden gebruikt voor de CSRD-rapportage of emissierapportages aan ketenpartners. In dergelijke rapportages dienen bedrijven naast de uitstoot ook te rapporteren over het beleid, de voorgenomen CO2-reductiemaatregelen en de wijze van voortgang monitoren. Al deze elementen vormen eveneens onderdeel van het Lean & Green programma.
Doordat deelnemers daarnaast ambities en ervaringen delen, samenwerkingsmogelijkheden onderzoeken en elkaar motiveren en stimuleren, realiseren zij ook verdere verduurzaming.
Op de website van de EU vind je uitgebreide informatie over CountEmissions EU.