Dasko 2e Star: verduurzaming prioriteit

Dasko is actief in drie landen, met vestigingen in Almelo, Apeldoorn, Zwolle, Wietzendorf (Duitsland) en Buk (Polen). Duurzaamheid en innovatie hebben een hoge prioriteit voor het familiebedrijf. Sinds 2022 hebben ze het Lean & Green traject weer volledig opgepakt. Dit met een prachtig resultaat: een tweede Lean & Green Star. We spraken Dennis Elders (Kwaliteitsmanager bij Dasko) over het bedrijf, het Lean & Green traject, en de visie op de toekomst.

Dasko Koel- en Vriestransporten

Dasko Koel- en Vriestransporten werd opgericht in 1913 in Vriezenveen en was oorspronkelijk gespecialiseerd in het transport van levend vee onder de naam Dasvee. Vanwege herhaalde uitbraken van dierziekten maakte het bedrijf eind jaren negentig de overstap naar koel- en vriestransporten en veranderde de naam in Dasko Koel- en Vriestransporten B.V. Sindsdien heeft Dasko een explosieve groei doorgemaakt, mede dankzij verschillende bedrijfsovernames. Inmiddels zijn er binnen de Dasko Holding meer dan 750 medewerkers werkzaam.

Dasko is een echt familiebedrijf, waarbij de twee zonen en dochter van Bertus Dasselaar, de algemeen directeur, ook werkzaam zijn. Duurzaamheid en innovatie hebben altijd een hoge prioriteit gehad bij Dasko en worden ondersteund door hun belangrijkste klanten. Zo vertelt Dennis: ‘De winkeldistributietak waarin ze actief zijn, speelt een grote rol bij het bevorderen van duurzaamheid. Zo maakt Dasko al jaren gebruik van LZV-combinaties en LNG-trucks, en werden er destijds al opleggers met koelmotoren ingezet die koelden op basis van remenergie en zonnepanelen.’

 

Het Lean & Green traject

In 2015 behaalde Dasko de eerste Lean & Green Star maar daarna lag de monitoring van CO2-prestaties een tijdje op een lager pitje. ‘Begin 2022 hebben we dit weer actief opgepakt om te evalueren hoe we in 2021 hebben gepresteerd ten opzichte van collega vervoerders in dezelfde branche. Dit heeft nu geleid tot het behalen van de tweede Lean & Green-onderscheiding, waar we ontzettend blij mee zijn,’ aldus Dennis.

Het verkrijgen van de tweede Star bracht uitdagingen met zich mee voor Dasko. Dennis: ‘Het was lastig om de juiste volumes en vervoerde gewichten in kaart te brengen en aantoonbaar te maken. Soms was deze informatie niet direct beschikbaar in de gegevens die klanten deelden. Bijvoorbeeld in de winkeldistributie kregen ze een weekplan met de geplande ritten, maar het exacte vervoerde gewicht werd pas definitief bekend nadat de chauffeur de lading had gescand en in de oplegger had geladen.’

 

Maatregelen en toekomst

Onlangs heeft Dasko vier koelopleggers in gebruik genomen die volledig elektrisch worden aangedreven. Daarnaast is Dasko bezig met de voorbereidingen voor de aanleg van een laadinfrastructuur om in de toekomst home delivery-vans en elektrische trucks te kunnen opladen. Het gebruik van zonnepanelen is een essentieel onderdeel om aan de extra energiebehoefte te voldoen. De werkzaamheden hiervoor gaan eind dit jaar van start.

 

Wat is je beste tip om te verduurzamen?

Dennis Elders: ‘Het opbouwen van goede klantrelaties bij de implementatie van elektrificatie is van essentieel belang. Als logistiek dienstverlener moet je samen met je klanten optrekken in deze energietransitie, die soms aanzienlijke investeringen vergt. Dit kan je niet alleen: hierin ben je de steun en back-up van je klanten nodig. Dit is noodzakelijk om grote investeringen zoals een laadinfrastructuur of de aanschaf van elektrische trucks te kunnen realiseren. Deze investeringen leiden bijvoorbeeld tot een andere kilometerkostprijs, en daar moet de klant ook achter staan.’

Meer lezen over Dasko? Dat kan hier.

Ook starten met verduurzamen?