11 november, 2025
Door diverse maatregelen zal het vanaf volgend jaar goedkoper worden om over te stappen op elektrische vrachtwagens. Maar hoe zorg je ervoor dat je je laadkosten zo laag mogelijk houdt? Tijdens de Lean & Green Summit vertelt Sandor Darretta van Varo Energy hier meer over. We gingen met hem in gesprek.
Sandor Darretta, is Business Development Manager E-Mobility bij Varo Energy. Varo Energy is één van de grootste reguliere brandstofverdelers van Nederland. Op het gebied van duurzaamheid richt het bedrijf zich op elektrisch laden voor commerciële vloten, zowel op depots bij de klanten, als publiek door middel van publieke laadhubs voor elektrische trucks.
Darretta houdt zich bezig met het aanbieden van groene stroom in combinatie met duurzame ondersteuningsdiensten, zoals HBE’s (Hernieuwbare Brandstofeenheden). Dit zijn certificaten die de levering van hernieuwbare energie aan de transportsector aantonen en het gebruik ervan stimuleren. In eerdere functies heeft Darretta zelf jarenlang laadinfrastructuur ontwikkeld.
Op dit moment werkt Varo Energy aan de uitrol van een laadpropositie waarbij ze stroom aanbieden in combinatie met HBE’s. “Een geïntegreerde energieoplossing waarmee wij de klant eigenlijk compleet ontzorgen op het gebied van elektrisch laden. En het integreren, afnemen en administreren van HBE’s. Daar ben ik echt wel trots op. Daar zijn we denk ik wel uniek in.”
Lean & Green
Varo Energy is één van de partners van de Lean & Green Summit. “Lean & Green past heel erg bij ons,” zegt Darretta, “omdat wij midden in die duurzame energietransitie zitten. Niet alleen op het gebied van elektrisch, maar ook bijvoorbeeld met biodiesel.” Veel bedrijven maken de transitie naar elektrisch, maar vaak zit er ook nog een weg tussen. Sommige bedrijven maken kleine stapjes, andere grote stappen. “Dat zie je ook aan de sterren van het Lean & Green-programma; het ene bedrijf is daar veel verder in dan het andere.” Varo Energy wil graag bijdragen aan de transitie. “Ik vind dat Lean & Green echt een accelerator is voor de hele branche.”
Summit 2025
Tijdens de Lean & Green Summit 2025 verzorgt Varo Energy een break-outsessie, waarin zij transportbedrijven meenemen in de transitie naar elektrisch. “We gaan het met name hebben over hoe je de laadkosten zo laag mogelijk kunt houden. Uiteindelijk gaat het – naast duurzaamheid – om de TCO, de total cost of ownership.” Volgens Darretta hebben bedrijven vaak niet helemaal helder hebben wat die TCO nou inhoudt als ze naar elektrisch gaan. “In de break-outsessie laten we zien hoe je die laagste kosten kan krijgen bij het thuisladen. Het is toch een hele dynamische wereld van stroomprijzen, kosten en HBE’s en hoe je dat in moet boeken. Het is een hele spaghetti van factoren die impact hebben op de kostprijs van je bedrijf.”
Tijden de summit krijgen bezoekers een gedetailleerd inzicht in hoe ze tot de laagste kosten komen én welke strategie ze daarvoor moeten toepassen.
Toekomst duurzame logistiek
Volgens Darretta gaat volgend jaar een omslagpunt plaatsvinden in de transitie naar duurzame logistiek. Dat komt mede door de vrachtwagenheffing en de ETS2: de belasting op emissie. “Als je die twee factoren bij elkaar optelt, dan kom je eigenlijk tot het moment dat het goedkoper wordt in TCO in Nederland om volledig elektrisch te gaan. Ik denk dat we binnen de komende vijf jaar het hockeystickeffect gaan zien in de transitie. Bij personenauto’s is de transitie geleidelijk gegaan, maar in deze markt gaat dat toch wel heel anders lopen.”
Ontmoet Sandor Darretta tijdens de Lean & Green Summit op 26 november in Arnhem.