10 oktober, 2023
In 2019 vond de eerste kennismaking plaats met de Rijke Group. Twee jaar later, in 2021, begon de Rijke Group met hun zogeheten nulmeting. De intrinsieke motivatie om te verduurzamen is steeds meer gaan leven. Op dit moment heeft de Rijke Group een 30% reductie doel geformuleerd voor 2030, ten opzichte van 2021. Het correct meten en awareness creëren binnen hun organisatie, leveranciers en stakeholders staat momenteel hoog in het vaandel bij Rijke Group. Op dit moment is het één van hun vijf strategische pilaren. Met als resultaat een eerste Lean & Green Star! We spraken Martijn Scheffers (Group Project & Sustainability Manager bij Rijke Group) over deze prestatie.
Over de Rijke Group
De Rijke Group is een familiebedrijf dat al sinds 1945 actief is in de logistiek. Als logistiek dienstverlener verzorgen ze transport, warehousing & VAL, maar ook control tower activeiten als 4PL. Ze hebben de volgende business units:
- De Rijke Transport; eigen vrachtwagens met focus op container transport in de Benelux en Duitsland.
- De Rijke Continental; UK transport specialist in tautliners en reefers van onder andere de food industrie.
- De Rijke Logistics; 4PL dienstverlener in Supply Chain Solutions met focus op specialty chemicals.
- De Rijke Warehousing; aanbieder van warehousing en Value Added Logistics zoals afvullen van chemicaliën.
Duurzaamheid binnen de Rijke Group
‘We hebben als industrie de verplichting om ons steentje bij te dragen aan het verduurzamen van de logistiek,’ aldus Martijn. ‘De familie De Rijke wilt graag dat het bedrijf hier een actieve rol in aanneemt, maar wel met een realistische visie. Actief het gesprek aangaan met onze stakeholders en klanten om vervolgens gezamenlijk tot een steeds duurzamere bedrijfsvoering te komen.’
De Rijke Group heeft meerdere maatregelen getroffen om een reductie te kunnen realiseren. Zo maken ze iedereen binnen het bedrijf bewust van het feit dat CO2 een afweging moet zijn bij elke beslissing. Martijn: ‘Per Business Unit zijn de getroffen maatregelen verschillend. Onze eigen wagenvloot bestaat uit jonge wagens (gemiddeld +/- 3 jaar) en worden constant met de nieuwste technologie vervangen. Binnen ons uitbesteed transport vragen we al onze vervoerders om hun CO2 op te geven zodat we dit onderdeel mee kunnen nemen in onze afweging.’ Iets waar de Rijke Group de komende jaren mee bezig gaat zijn, is het opstellen van een Preferred Supplier List. Daarnaast willen ze hun focus houden op de CO2-reductie targets die ze hebben opgesteld.
Het Lean & Green traject
Als familiebedrijf voelt de Rijke Group een verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan de toekomst voor de volgende generaties. ‘We kunnen dit niet alleen en daarom zijn wij aangesloten bij Lean & Green, zodat we kennis kunnen opdoen vanuit anderen, maar ook de samenwerkingen kunnen zoeken,’ aldus Martijn. Echter ontstonden er tijdens het traject ook een aantal uitdagingen. Zo bleek het implementeren van goede CO2-meting software binnen alle verschillende bedrijfsonderdelen meer voeten in aarde te hebben dan voorheen verwacht. ‘Uiteindelijk hebben we bij BigMile hulp gevonden en vanaf het implementatie traject is dit in een stroomversnelling geraakt. Meten is weten, en wanneer dat op orde is, kan je het verweven door het DNA van je bedrijf.’
De toekomst
De Rijke Group ziet de duurzame toekomst positief in. Wel hebben ze geleerd dat ze het niet alleen kunnen. ‘Binnen alle onderdelen van De Rijke zullen we de samenwerking moeten zoeken. Bij leveranciers om gezamenlijke duurzamere oplossingen en alternatieven te verzorgen, bij klanten om duurzamere keuzes te kunnen nemen en bij overige stakeholders om de randzaken voor duurzamere keuzes mogelijk te maken.’
Wat is je beste tip om te verduurzamen?
Martijn Scheffers: ‘Begin met het meten! Het meten volgens de ISO standaarden brengt behoorlijk wat uitdagingen met zich mee. Bereid jezelf voor op de toekomst.’
Meer lezen over de Rijke Group? Dat kan hier.
Ook starten met verduurzamen?
Ontdek hier alle verhalen van andere deelnemers;
Geef je op voor een kennissessie of event;
Schrijf je in voor de nieuwsbrief.