14 augustus, 2025
De Graaf Logistics uit Oosterhout heeft haar eerste volledig elektrische Scania in gebruik genomen. De Scania G360E 4×2 BEV-trekker wordt dagelijks ingezet voor distributie- en nachtritten in de Benelux en vormt een belangrijke stap richting zero-emissiezones.

Met de inzet van de elektrische trekker doet De Graaf Logistics praktijkervaring op met elektrisch rijden in fijnmazige stads- en regiologistiek. De eerste operationele resultaten laten zien dat de truck dagelijks ruim 400 kilometer aflegt zonder tussentijds laden.
De elektrische Scania is optisch identiek aan de dieselvarianten in de vloot, wat de overgang voor chauffeurs vereenvoudigt. Voorafgaand aan de ingebruikname vond een aflevertraining plaats.
Onderdeel van emissievrij distributienetwerk
De Graaf Logistics maakt deel uit van een samenwerkingsverband met zes andere distributiebedrijven in Nederland en België. Via vaste nachtroutes worden zendingen uitgewisseld, zodat elk bedrijf leveringen in de eigen regio kan verzorgen, inclusief zero-emissiegebieden. De nieuwe BEV-trekker wordt binnen dit netwerk ingezet voor leveringen in Zuidwest-Nederland. Daarnaast zet De Graaf Logistics HVO100 al grootschalig in; dit jaar wordt deze brandstof voor meer dan de helft van de ritten gebruikt.

Laadinfrastructuur en eigen energievoorziening
Omdat de meeste voertuigen aan het eind van de werkdag terugkeren naar de thuisbasis in Oosterhout, is thuisladen een efficiënte keuze. Op het eigen terrein wordt laadinfrastructuur aangelegd die wordt ondersteund door energie uit een eigen windmolen. De ambitie is om met batterijopslag voertuigen ’s nachts volledig te laden met zelf opgewekte stroom. Dit systeem moet eind 2026 operationeel zijn.
Samenwerking met Scania
De elektrische truck is geleverd door Scania Oosterhout, gevestigd op hetzelfde industrieterrein als De Graaf Logistics. De trekker valt onder een full-service onderhoudscontract.
Vooruitblik
De inzet van de elektrische trekker is de eerste stap in verdere elektrificatie van het wagenpark. Met het oog op komende CO₂-heffingen en kilometerbeprijzing verwacht De Graaf Logistics dat de totale eigendomskosten van elektrische trucks op korte termijn concurrerend worden. Bij een goed ingerichte laadinfrastructuur kan de TCO richting 2028 gelijk of lager uitvallen dan die van diesel.