Slimmer wegtransport

Slimmer schakelen in dure tijden: De toekomst van wegtransport

De Nederlandse wegtransportsector staat voor een cruciale periode. Na jaren van stijgende transporttarieven door inflatie, hogere lonen en brandstofkosten, zien we nu een verschuiving. Waar de sector de kostenstijgingen voorheen kon doorberekenen, worden de onderhandelingen met opdrachtgevers nu harder. Met nieuwe regelgeving, zoals de vrachtwagenheffing en de ETS 2, en een aankomende cao, blijven de kosten stijgen. De traditionele focus op prijs is niet langer de beste strategie voor de lange termijn.

Slimmer wegtransport

De kern van de oplossing ligt in het slimmer inrichten van de logistieke keten. Zoals Bart Banning van ABN AMRO aangeeft, moeten transporteurs en opdrachtgevers samenwerken aan structurele kostenbeheersing door middel van verhoogde productiviteit. Dit is geen gemakkelijke taak, maar het is wel de sleutel tot succes in de toekomst.

De Rol van Innovatie en Samenwerking

De weg voorwaarts ligt in digitalisering, automatisering en de inzet van kunstmatige intelligentie (AI). De sector heeft al positieve stappen gezet; zo heeft een betere beladingsgraad de productiviteit in 2024 al met 5% verhoogd. AI kan hierin een cruciale rol spelen, bijvoorbeeld door de dynamische planningspuzzel veel sneller en efficiënter op te lossen dan mensen.

Voor een succesvolle transitie is een nauwe samenwerking tussen transporteurs en hun klanten essentieel. Opdrachtgevers hebben invloed op de aanvoer en belading van goederenstromen. Door deze processen te optimaliseren en in te stemmen met de investeringen die nodig zijn, kunnen de transporteurs hun routes efficiënter plannen. De winst zit niet in de laagste prijs op de korte termijn, maar in het creëren van een duurzame en efficiënte keten die voor alle betrokkenen voordeel oplevert.

Een Oproep tot Actie

De huidige onderhandelingen moeten zich meer richten op het gezamenlijk realiseren van productiviteitswinsten. Transportbedrijven hebben een gezonde financiële ruimte nodig om te kunnen investeren in de noodzakelijke innovaties. Zonder de juiste marge staan belangrijke stappen richting verduurzaming en efficiency stil.

Laten we samenwerken om de logistieke sector niet alleen kosteneffectiever, maar ook toekomstbestendiger te maken. De uitdagingen zijn groot, maar de mogelijkheden die innovatie en samenwerking bieden, zijn nog groter. Hoe kunnen we binnen onze gezamenlijke ketens de productiviteit verhogen en de CO₂-uitstoot verlagen?