Lean & Green Milestones

  • Star

    LEAN & GREEN3e Ster

    20 sep 2023

  • Star

    LEAN & GREEN2e Ster

    06 mei 2022

  • Star

    LEAN & GREEN1e Ster

    30 mei 2018

  • Star

    LEAN & GREENAward Deelnemer

    19 okt 2015

  • LEAN & GREENDeelnemer

    02 jul 2015

Over E. van Wijk Logistics B.V.

Kijk voor meer informatie op www.evanwijk.com

 

Waarom Lean & Green?

Lean & Green in gesprek met Ernst van Kempen, Manager Transport and Forwarding

Welke stappen heeft Van Wijk gezet voor het behalen van de Lean & Green Award en daarna de 1e Star? 

In 2013 kwam we tot de conclusie dat er wat moest gebeuren. Er werden teveel uren gemaakt en de auto’s reden te vaak half leeg. Met behulp van een extern adviseur hebben we een uitgebreide analyse gemaakt van de werkprocessen, de knelpunten en de verbetermogelijkheden.

Het warehouse werkte veel te lang door. In samenwerking met de planning hebben we maatregelen genomen om intensiever te kunnen crossdocken. Dat doen we nu voor de Benelux elke dag. De auto’s zijn eerder terug, waardoor we om 03.00 uur ’s nachts kunnen stoppen. Dit heeft natuurlijk z’n effect op het energieverbruik. Daarnaast is het warehouse heringedeeld in een buitenlan-hal en een Benelux-hal. En omdat we ook een slag hebben gemaakt in ons informatiesysteem weet het warehouse als er een auto binnenkomt of deze goederen bij zich heeft voor het buitenland of voor de Benelux en kan er veel efficiënter gelost worden.

Nu hebben jullie 1 ster, wat zijn jullie ambities voor de toekomst?

Dit is nog maar het begin. Wij zijn begin vorig jaar begonnen met een drivers performance programma voor onze chauffeurs. Dat programma helpt ons bij het verlagen van het onderhoud, het sparen van de banden, en uiteindelijk het besparen op brandstof. De chauffeurs worden gemeten op vijf hoofdpunten. Een van de allerbelangrijkste is het uitrollen. Wij hebben als doel gesteld dat de chauffeurs van elke gereden kilometer 200 meter moet uitrollen. Ook is het streven om minimaal 60 % per dag de cruise control te gebruiken met een maximumsnelheid van 83/84 kilometer per uur, en mag er niet meer stationair gedraaid worden tijdens het lossen of een stop.

We rijden nu door heel Nederland heen, elke dag weer. En hoe dichtbevolkt ons land ook is, er zijn toch heel wat uithoeken. We zijn nu een zwaartepuntanalyse aan het maken naar de wat minder dichtbevolkte gebieden waar wij komen. En als je die data verzamelt, dan kom je erachter dat het tot een bepaald punt het prima nut heeft om met de eigen auto’s te rijden, maar dat je daarboven in feite teveel kilometers maakt voor de opbrengst die je hebt van dat adres. We kijken of we partners kunnen vinden die voor ons dat deel gaan doen. Daar zijn we nu volop mee aan de slag, niet alleen voor Nederland, maar zeker ook voor het buitenland.

Wat voor tips zou jij aan andere transportbedrijven willen geven als het gaat om verduurzamen? 

Doe maar eens zo’n zwaartepuntanalyse. Kijk maar eens waarom je naar bepaalde adressen rijdt. Is dat omdat je het altijd zo gewend bent? Richt een driver performance programma voor je chauffeurs en maak de mannen en vrouwen bewust van wat ze aan het doen zijn. En ik denk dat met de toenemende files van elke dag met z’n allen in logistiek Nederland goed en ‘logisch’ moeten kijken naar onze eigen rol daarin. Dan werken we zelfs nog mee aan het verminderen van de files!