logo

Contactpersonen

person

Voornaam Achternaam

Function

Star

LEAN & GREEN 1e Ster

03 jun 2015

Star

LEAN & GREEN Award

18 apr 2012

LEAN & GREEN Deelnemer

04 dec 2013

Over InBev Nederland N.V.

Anheuser-Busch InBev is in de wereld de grootste brouwer en staat in de top vijf van producenten van consumenten producten. AB InBev is een sales gedreven bedrijf die de klant altijd centraal heeft staan. Met een portfolio met meer dan 200 biermerken waaronder paradepaardje zoals Budweiser®, Stella Artois®, en Beck’s®, fast growing multi country brands zoals Leffe® and Hoegaarden®, locale kampioenen zoals Skol®, Jupiler®, Brahma® en Hertog Jan® en Dommelsch® in Nederland.

AB InBev is toegewijd aan haar oorsprong en kwaliteit en dat al sinds het begin in 1366 in de Den Hoorn brouwerij in Leuven en heeft haar pioniers mentaliteit te danken aan Anheuder & Co Brewery, dat haar oorsprong vindt in 1852 in St. Louis, USA. AB-Inev opereert over de wereld in groeiende- en volgroeide markten en wordt gesteund door de kracht van ongeveer 114.000 werknemers in 23 landen. Het streven is het zijn van “be the Best Beer Company in a Better World”. Met operaties en licentie afspraken over de hele wereld is Anheuser-Buschn InBev met recht een “Global Brewer” te noemen.

AB InBev heeft haar bedrijf in zes geografische zones verdeeld: Noord-Amerika, Latijns Amerika Noord, Latijns Amerika Zuid, West Europa, Centraal & Oost Eurpa en Azië Pacific. Nederland maakt deel uit van de West Europa Zone en is deel van een van de drie business units, genaamd de BeNeFraLux.

Kijk voor meer informatie op https://www.ab-inbev.com/

Bekijk de video

 

 

“De Lean & Green Award stimuleert integraal denken en werken in je Supply Chain. Daarom sluit het precies aan op de gezamenlijke droom van AB InBev en verschillende van haar projecten wereldwijd. Het zal haar volgende stap zijn om Green Logistics op een nog hoger niveau te brengen.” 

 

Waarom Lean & Green?

Hoe kwam AB Inbev in contact met Lean and Green?
“Via de media hadden we natuurlijk al veel vernomen over Lean and Green. Maar de grote kans die Lean and Green ons biedt ontdekten we pas echt tijdens het Lean and Green Co-Creation event in november 2011. Daar waren we op uitnodiging van een klant. Tijdens deze bijeenkomst zijn wij enthousiast geworden over het concept en van daaruit zijn wij verder gaan denken hoe Lean and Green verder geïntegreerd kan worden binnen onze veelomvattende MVO-inspanningen. Dat we binnen enkele maanden daarna al de Lean and Green Award hebben gewonnen, tekent ons enthousiasme.”

Welke vonk sloeg er dan over tijdens die Lean and Green Co-Creation?
“In de supply chain concentreren partijen zich normaal gesproken op hun eigen CO2-footprint: hoe kun je die verkleinen? We zijn ons er nog niet goed genoeg van bewust dat je gezamenlijk veel meer kunt besparen dan je in eerste instantie denkt. Het potentieel zit in de onverwachte verbindingen die je nu gezamenlijk kunt maken met klanten en andere koplopers. Dat inzicht past naadloos in de droom van AB InBev om de beste bierbrouwer te zijn in een betere wereld. Als iedereen vanuit dezelfde visie opereert dan komen ambities versneld dichterbij. Wij dagen andere bedrijven, partners, klanten en toeleverancier uit om met ons mee te denken en werken om zo de impact van onze gezamenlijke inspanningen te vergroten.”

Hoe grijp je die nieuwe kans concreet aan?
“Als je je concentreert op de kostendiscussie, sta je al snel voor de keuze wie welke besparing voor zijn rekening kan nemen. Maar als je gezamenlijk naar het CO2-vraagstuk kijkt, dan komen er opeens creatieve oplossingen die veel meer potentie hebben: meer CO2-reductie, wat uiteindelijk ook een kostenbesparing oplevert. We kiezen nu alleen voor een andere insteek.”

Waarop richt jullie Lean & Green plan van aanpak zich?
“Een deel van onze CO2-besparing zullen we bereiken middels interne aanpassingen, onder andere door kritisch te zijn op ons eigen logistieke proces. Daarnaast biedt het laten ontstaan van nieuwe samenwerkingsverbanden oneindig veel mogelijkheden. Wij beschouwen de award niet als bekroning, maar als een nieuw vertrekpunt voor nóg meer bewustzijn en initiatieven voor ons én anderen.”

Hoe zie jij de toekomst voor Lean & Green en AB-InBev voor je?
“Lean and Green past helemaal in het duurzaamheidsprogramma van ABInBev om onze droom te verwezenlijken: het beste bierbedrijf in een betere wereld zijn. Daarbinnen implementeren we initiatieven zoals Cradle toCradle, vermindering van het energie- en waterverbruik in de brouwerij en verantwoord alcoholgebruik onder jongeren. Lean and Green willen we daarnaast ook graag in het buitenland ondersteunen. Samen met Connekt zijn we al bezig in België.”

Wat is jouw persoonlijke motivatie voor Lean & Green?
“Het besef dat we door gezamenlijke maatregelen zoveel winst kunnen boeken, zowel voor het milieu als voor de economie, inspireert mij enorm. ABInBev maakt gebruik van natuurlijke bronnen om bier te brouwen. Wij beschouwen het dan ook als onze plicht om ook genoeg terug te doen voor de aarde. Maar we blijven een bedrijf, dus wat we doen moet wel kostentechnisch verantwoord zijn. Precies die brug slaat Lean and Green. En met kleine stappen kunnen we al grote resultaten behalen. Die boodschap wil ik graag uitdragen, zowel intern als extern.”