Lean & Green Milestones

  • Star

    LEAN & GREEN2e Ster

    14 mei 2014

  • Star

    LEAN & GREEN1e Ster

    07 nov 2012

  • Star

    LEAN & GREENAward Deelnemer

    18 mei 2011

  • LEAN & GREENDeelnemer

    16 apr 2015

Over Jumbo Supermarkten B.V.

De laagste prijs, het grootste assortiment en de beste service. Dit is de unieke formule, waarmee Jumbo Supermarkten – voortgekomen uit de Van Eerd groothandel – vijftien jaar geleden begon. Sindsdien is het familiebedrijf uit Veghel uitgegroeid tot één van de grootste supermarktketens van Nederland. In steeds meer plaatsen in het land verschijnt het kenmerkende Jumbo-geel in het straatbeeld. In 2011 is het 90 jaar geleden dat het bedrijf waar Jumbo uit voorkomt van start ging.

Centraal in het bedrijf staan de 7 Dagelijkse Zekerheden, waarmee Jumbo garandeert de beloftes in de formule ook echt waar te maken. Uitgangspunt bij Jumbo is: 100 procent tevreden klanten, in alles wat ze doet. Daar is het bedrijf op gefocust sinds de start van de Jumbo formule in 1996. Met de combinatie van de drie elementen van de formule onderscheidt Jumbo zich van iedere concurrent in de markt.

Jumbo kent, sinds de overname van Super de Boer, drie locaties van waaruit goederen vanuit logistieke centra naar de winkels gedistribueerd worden. In Veghel zit het grootste logistieke centrum van Jumbo. Daarnaast staat er in Beilen een distributiecentrum en één in Drachten.

Kijk voor meer informatie op  https://www.jumbosupermarkten.nl/

Waarom Lean & Green?

Joost Pastoor, Hoofd Transportservices van Jumbo, trad op 1 juli 2017 aan als Lean & Green Ambassadeur. Wij vroegen hem naar zijn missie:

“Samenwerken aan gezonde logistiek”

Wat betekent duurzaamheid voor Jumbo?
Jumbo is een bedrijf dat continue innoveert en focus houdt op de lange termijn. Duurzame ontwikkeling is daarom een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering waarover we jaarlijks publiceren in onze MVO rapportage. Zo hebben we recent bijvoorbeeld 14.000 zonnepanelen geplaatst op het dak van ons hoofdkantoor en distributiecentra in Veghel met het oog op een groene energievoorziening. Ook is Jumbo gestart met het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen door middel van een aantal 100% elektrische voertuigen. Op korte termijn willen we die vloot verder uitbreiden.

Wat is je ideaalbeeld als het gaat om duurzame logistiek/mobiliteit?
Voorspelbare efficiëntie en het elimineren van CO2 reductie in onze nationale distributie: dat zijn toch wel de echte ideaalbeelden. Om die te realiseren is horizontale en verticale samenwerking in de keten hard nodig.

Wat is jouw persoonlijke ambitie als Lean & Green ambassadeur?
Als Lean & Green Ambassadeur zal ik een bijdrage leveren aan de agendering van duurzame bedrijfsvoering. Ook vind ik het belangrijk om ‘best practices’ en onze visie daarop te delen, zodat duurzame bedrijfsvoering een inspirerend thema wordt om samen aan te blijven werken.

Wat verwacht je daarbij van Connekt/ Lean & Green?

Ik heb een aantal concrete verwachtingen van Lean & Green:

Blijf aanjager & facilitator van duurzame ontwikkelingsinitiatieven op basis van data analyse;
Deel inzichten van de industrie;
Normeer succes en standaarden (de sterren);
Zorg voor netwerk events en andere initiatieven om samenwerking en successen te delen.

Wat is je boodschap aan het Lean & Green netwerk?
Inspireer elkaar, deel successen en durf een concrete visie op duurzaamheid te formuleren. Voor diegenen die nog niet Lean & Green zijn: laat je inspireren en bekijk welke rol en waarde je kunt brengen om samen het logistieke landschap ‘gezonder’ te maken.