Lean & Green Milestones

  • Star

    LEAN & GREEN2e Ster

    22 jun 2016

  • Star

    LEAN & GREEN1e Ster

    03 nov 2014

  • Star

    LEAN & GREENAward Deelnemer

    30 dec 2008

  • LEAN & GREENDeelnemer

    14 apr 2013

Over Mars Nederland B.V.

Mars is een familiebedrijf dat al generaties lang heerlijke chocoladeproducten produceert. Maar ook diervoeding, kauwgom, food en in het buitenland behoren zelfs dranken tot ons assortiment. Wat dit bedrijf zo bijzonder maakt? Alles wat wij doen is gebaseerd op Vijf Principes. Voor iedereen die werkzaam is bij Mars, vormen deze principes de basis van alle keuzes die we maken. 

Kijk voor meer informatie op https://www.mars.com/netherlands/nl/

 

 

 

 

Waarom Lean & Green?

Wij spreken met Frans van den Boomen, Logistiek manager bij Mars Nederland

Waarom is de vergroening van logistiek nog geen standaardaanpak?
“Het succes van duurzaamheid staat of valt met het enthousiasme ervoor bij de bedrijfstop. Binnen Mars hebben we duidelijk beleid ten aanzien van duurzaamheid en is er ook volop ruimte voor. De ontwikkeling van Green Order is bijvoorbeeld bottum-up ontstaan. Vervolgens kwamen we via Connekt in contact met InterfaceFLOR en Heinz, die op een soortgelijk spoor zaten. Het mooie van Connekt is dat ze bedrijven bij elkaar brengt die elkaar normaliter niet zouden vinden, maar samen een sterke synergie kunnen opwekken. Wat dat betreft vult Connekt een bestaande leemte goed in.”

Is er veel interesse voor Green Order?
“De bewustwording bij klanten groeit zodra ze zien dat ze met hun gecombineerd bestelgedrag impact hebben op de prestatie van de keten. En dat is wat we het liefste willen: meer integreren met de keten van de klant. Maar ik begrijp de weerstand ook wel. De angst bestaat dat je de ‘flow’ uit het proces haalt en de voorraad bij de klant neerlegt. Bovendien zijn bestaande bedrijfsprocessen niet zomaar te veranderen. Daarom is het van belang om vanuit een netwerk te bestellen. De winst zit in de bundeling van goederenstromen.”

Wat zijn de kernwoorden voor een succesvol Green Order?
“Vertrouwen, transparantie en de wil om samen te werken. De huidige gedachte heerst dat als iets goed is voor de één, het iemand anders geld moet kosten. Dat is niet waar. De grote truc zit in wisseling van perspectief: leer te denken vanuit netwerken. Als je dat lukt, verbetert dat meteen de prestatie van je keten. De discussie ‘wie is de regisseur in de keten?’ is niet relevant, de hele keten moet hierin samenwerken.”

Sta je inmiddels bekend als de groene man bij Mars?
“Nee hoor, ik ben en blijf de logistiek manager. Duurzaamheid is gewoon consistent geïntegreerd in ons logistieke proces. En dat wordt van harte aangemoedigd: voor Green Order sleepten we de ‘Make The Difference’-award in de wacht, uit 6800 inzendingen. Make the Difference is een intern programma van Mars wereldwijd, waarin ondernemerschap wordt beloond. Elke week meldt zich wel een ‘Mars-land’ met belangstelling. Dat hadden we een jaar terug niet kunnen bedenken!”