Diesel wordt duurder, zero-emissie aantrekkelijker: Dit is wat transportondernemers moeten weten over de vrachtwagenheffing en ETS2

De komende jaren staan transportbedrijven voor significante veranderingen. Twee belangrijke maatregelen zijn in aantocht: de invoering van een vrachtwagenheffing in Nederland vanaf 2026 en de uitbreiding van het Europese emissiehandelssysteem (ETS2) naar de transportsector. Beide initiatieven zijn gericht op het stimuleren van duurzamer transport. Wij zochten voor je uit wat deze veranderingen concreet betekenen.

 

Vrachtwagenheffing: betalen per kilometer

Medio 2026 wordt in Nederland de vrachtwagenheffing ingevoerd. Dit betekent dat vrachtwagens boven de 3.500 kg een bedrag per gereden kilometer gaan betalen op autosnelwegen en geselecteerde N-wegen. Deze heffing vervangt het huidige Eurovignet en wordt berekend op basis van:

  • Het aantal gereden kilometers;
  • Het gewicht van het voertuig;
  • De CO-emissieklasse van de vrachtwagen;
  • De euro-emissieklasse (voor voertuigen in CO2-emissieklasse 1).

Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het tarief.

Tarieven vrachtwagenheffing

Het tarief van de vrachtwagenheffing is afhankelijk van de maximaal toegestane massa van de vrachtwagen en de euro-emissieklasse. Europa heeft nieuwe regels ingevoerd voor tolheffing. Daarom worden de tarieven in de wet gewijzigd voor de start van de vrachtwagenheffing. Deze worden daarmee ook afhankelijk van de CO2-emissieklasse van de vrachtwagen.

Voor de laatste informatie hierover verwijzen we je naar: https://www.vrachtwagenheffing.nl/.

Hoe worden de kosten in rekening gebracht?

Transporteurs dienen een contract af te sluiten met een toldienstaanbieder. Er zijn twee opties:

  1. Hoofdaanbieder: Een door de Staat aangewezen partij die verplicht is alle klanten te accepteren. Deze optie is alleen bruikbaar binnen Nederland.
  2. Commerciële aanbieders (EETS-aanbieders): Bedrijven die eigen On-Board Units (OBU’s) aanbieden die ook in andere landen gebruikt kunnen worden. Zij moeten eerst worden toegelaten tot de Nederlandse vrachtwagenheffing en mogen zelf bepalen welke klanten ze accepteren.

De gereden kilometers worden geregistreerd via boordapparatuur (OBU) die werkt met satellietnavigatie. De kosten worden vervolgens periodiek gefactureerd aan de transporteur.

ETS2: Europese CO₂-heffing

Vanaf 2027 wordt het Europese emissiehandelssysteem (ETS2) uitgebreid naar de transportsector. Brandstofleveranciers moeten dan betalen voor de CO₂-uitstoot die vrijkomt bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Deze extra kosten zullen waarschijnlijk worden doorberekend aan de eindgebruikers, wat resulteert in hogere brandstofprijzen voor diesel en benzine.

Gevolgen voor transportbedrijven

De combinatie van de vrachtwagenheffing en ETS2 betekent dat rijden op diesel structureel duurder wordt. Aan de andere kant worden zero-emissietrucks financieel steeds aantrekkelijker:

  • Een korting op de vrachtwagenheffing;
  • Geen CO₂-heffing via ETS2;
  • Mogelijkheid tot subsidies voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en laadinfrastructuur.

Conclusie

De verduurzaming van de transportsector komt in een stroomversnelling. Met de invoering van de vrachtwagenheffing en ETS2 wordt diesel duurder, terwijl zero-emissietrucks ook financieel aantrekkelijker worden. Het is raadzaam om nu al na te denken over de strategie van je wagenpark en te onderzoeken wat er nodig is om over te stappen naar emissievrij transport.

De koplopers van het Lean & Green programma zijn hier druk mee bezig. Wil je geïnspireerd raken, kennis op doen of gewoon even sparren? We brengen je graag in contact met deze bedrijven en de partners waarmee ze deze transitie hebben ingezet!

Let op: De genoemde tarieven zijn gebaseerd op het wetsvoorstel en kunnen nog wijzigen. Houd de officiële kanalen in de gaten voor de meest actuele informatie.