23 oktober, 2025
Zero-emissie transportmiddelen zullen de komende jaren door een grotere groep ondernemers gebruikt gaan worden, omdat het financieel aantrekkelijker wordt. Bart Banning, sector banker transport en logistiek bij ABN Amro weet veel over de trends in de sector. “Op basis van hun verdienmodel zal het voor meer ondernemers makkelijker zijn om de stap naar zero-emissie te zetten.”
Als sector banker heeft Banning inzicht en overzicht van wat gebeurt bij logistieke bedrijven. Hij vertaalt de trends en ontwikkelingen binnen de sector naar de strategische richting van ondernemingen om toekomstbestendig te blijven.
CO2-reductie
Hij vertelt dat het onderwerp ‘reduceren van CO2’ de afgelopen jaren flink aan terrein heeft gewonnen. “Dat is ook gestimuleerd door de wet- en regelgeving, met name op Europees niveau. Daardoor hebben bijna alle bedrijven er wel een serieus thema van gemaakt.” Dat betekent overigens niet dat ieder bedrijf ook meteen daarin de juiste stappen heeft kunnen zetten. “Het vergt ondernemerschap om dat in de bedrijfsvoering op een rendabele wijze tot uiting te brengen.”
Lean & Green
Lean & Green kan partijen hierbij helpen. “Zij adviseren bedrijven over wat ze wel en niet kunnen doen en schetsen de actuele ontwikkelingen. Dat helpt en is heel waardevol bij dit soort complexe vraagstukken”, zegt Banning. “Als bank vinden we het belangrijk dat onze portefeuille – de trucks die we financieren – uiteindelijk ook een ontwikkeling laat zien naar minder CO2-uitstoot. Ook banken faciliteren de transitie, en Lean & Green speelt daarin een belangrijke rol richting onze klanten.”
Zero-emissietrucks
Op Europees niveau staat Nederland in de top 3 als het gaat om de verkoopaantallen van zero-emissietrucks. Dat betekent dat in Nederland inmiddels veel ervaring is opgedaan over hoe je die trucks in je bedrijf operationeel inzet. “De stappen die daarin genomen zijn, kunnen voor bedrijven die nog niets gedaan hebben, een voorbeeld vormen.”
Op dit moment zijn zero-emissietrucks in aanschaf nog een stuk duurder dan nieuwe dieseltrucks. “Maar daarin zien we met grote snelheid dingen veranderen. Het verschil in TCO wordt steeds kleiner.” De komende jaren krijgen we te maken met maatregelen die in het nadeel van diesel zullen uitpakken.
- Per 1 juli 2026 komt er een vrachtwagenheffing: met diesel rijden wordt meer belast dan rijden met zero-emissievervoer. Een groot gedeelte van deze heffing wordt in de vorm van subsidies gebruikt ten gunste van de transitie naar schoner en slimmer vervoer.
- Volgend jaar krijgen we te maken met RED 3. Dat betekent dat brandstofleveranciers steeds meer hernieuwbare brandstoffen moeten gaan bijmengen. Dat is een kostenverhogend effect.
- In 2027 vervalt naar verwachting de accijnskorting.
- In 2027 gaat de ETS2-regelgeving gelden, waarbij bedrijven worden beprijsd voor de CO2-uitstoot die ze genereren.
Als logistiek ondernemer moet je zorgvuldig gaan berekenen wat deze maatregelen betekenen voor de kostprijs per kilometer voor de route die een (nieuwe) truck gaat afleggen. “Voorheen was zero-emissievervoer voorbehouden aan slechts een beperkt aantal ondernemers die echt intrinsiek gemotiveerd waren om die stap te maken, of deze stap samen met hun opdrachtgevers al konden maken. Door de combinatie van genoemde maatregelen en de vooruitgang van de technologie, zal zero-emissievervoer door een veel grotere groep gebruikt kunnen gaan worden, omdat dat financieel aantrekkelijker wordt.”
Laadinfrastructuur
Wanneer we steeds meer zero-emissievervoer binnen Nederland krijgen, moeten we ook zorgen dat die trucks geladen kunnen worden. Tijdens de Lean & Green Summit is Banning deelnemer aan een rondetafel over de realisatie van het nieuwe laadplein van Oegema in Geleen. Hij zal adviezen geven aan bedrijven die nog aan het begin staan van de transitie, geeft aan op welk moment bedrijven het beste bij een bank kunnen aankloppen voor de financiering van laadinfrastructuur en hoe je bepaalt wat het juiste moment is om over te stappen op zero-emissievervoer.
Complexe wereld
De wereld is heel complex aan het worden. “Het is voor veel ondernemers best een uitdagende tijd om hun onderneming verder te brengen en om de juiste keuzes te maken. Ik denk dat het programma van de Summit inhoudelijk zo bepaald is dat het bedrijven zal helpen de juiste strategische besluiten te nemen. Toekomstbestendigheid, daar draait het om.”
Ontmoet Bart Banning tijdens de Lean & Green Summit op 26 november in Arnhem.