Duurzaam transport ook wens van de consument

Bij de meeste consumenten is het bewustzijn voor het milieu en lokale producten sinds de coronacrisis nog verder gegroeidDuurzame keuzes hebben sinds april dit jaar bij de helft van de consumenten de voorkeur. En dat zet zich ook door in de logistieke sector. Want de wens om inzicht in de belasting op het milieu te krijgen en lokaal in te willen kopen heeft effect op de gehele supply chain.  

Vorig jaar bleek uit onderzoek dat duurzaam transport bij consumenten een grote rol speelt in hun productkeuze. Heeft het leveringsproces een grote impact op het milieu? Dan kiest ruim de helft (52%) van de Nederlanders voor een alternatief product. Daarbij is twee op de vijf Nederlanders bereid om extra te betalen voor een duurzaam logistiek proces voor de bezorging van hun bestelling. En dit jaar lijkt corona de consument een extra stimulans te geven om duurzamer te gaan leven.  

Duurzame investeringen 

Een grote meerderheid van de consumenten vindt dat de overheid een belangrijke rol speelt in het stimuleren van duurzaam transport. Er zijn dan ook harde afspraken gemaakt in het Klimaatakkoord omtrent bijvoorbeeld de zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden. De belasting op het milieu moet voor stadslogistiek spoedig naar beneden. Bedrijven mogen wat de consument betreft dan ook flink investeren in duurzaam vervoer, zoals elektrische voertuigen of fietsbezorgers. Sterker nog, 60 procent is zelfs van mening dat overheden bedrijven mogen dwingen om hieraan te werken. Gelukkig zijn er maatregelen getroffen om dit soort investeringen makkelijker te maken. Denk aan de impactlening van de Rabobank of de versoepeling vanuit het AMC als het gaat om samenwerkingen met milieudoelen. 

Inzicht geven in jouw duurzame impact 

Aanbiedende partijen zullen inzicht moeten geven in de impact op het milieu van hun producten en de levering ervan. Deze verwachtingen van de consumenten vraagt om duurzame partners. Want alleen als de volledige logistieke keten wordt aangepakt kan voorzien worden aan deze wens van de klant. Door het combineren van data, kunnen verladers en vervoerders hun zendingen slimmer combineren en beperk je het aantal ritten.  

Meetbaarheid en erkenning 

Het Lean & Green Five Star Framework geeft erkenning voor jouw duurzame initiatieven rondom de logistieke processen. Zo zorg je ervoor dat je niet alleen werkt aan de doelstellingen die passen binnen het klimaatakkoord, maar kun je door middel van dit symbool makkelijker het gesprek aangaan met partijen die aan de duurzame wensen van de consument willen voorzien. Bovendien kun je met behulp van BigMile jouw inspanningen ook meten, waardoor je inzicht krijgt in jouw CO2-besparende resultaten.  

Duurzaamheid mag dan wel over de lange termijn gaan, maar verschillende regel- en wetgeving waaraan logistieke organisaties moeten voldoen staan nu al om de hoek. Door nu duurzame stappen te maken werk je aan de toekomstbestendigheid van jouw bedrijf. 

Benieuwd wat Lean & Green voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan deel aan een van onze Fast Lane Sessies. Kijk op lean-green.nl/events en schrijf je in.