DLean & Green Summit 2020 sloten we deze week af met gesprekken binnen het thema ‘stadslogistiek’. Met drie verschillende stellingen vanuit DHL, Gemeente Haarlem en ABN AMRO. Deze drie stellingen legden we voor aan drie deelnemers, met ieder een verschillende invalshoek. Op ons LinkedIn kanaal kun je de online gesprekken bekijken. In dit artikel delen wij een deel van deze gesprekken. 

Duurzaam transport in en naar steden 

Is er een hechtere samenwerking met gemeenten nodig om de stadslogistiek verder te verduurzamen? Wat is er zoal voor nodig om de duurzame transitie van de stadslogistiek te versnellen? Misschien bieden onze waterwegen wel een toekomstbestendige oplossing. We vroegen Olga den Boer (Corporate Responsibility bij Lekkerland), Harold van den Broek (Project Manager bij Cornelissen) en Eveline Vermeulen (QESH & Sustainability coördinator bij Vos Logisticsom hun visie en ervaringen te delen.

STELLING 1:  “Voor 100% emissieloze stadslogistiek dienen we de bestaande infrastructuur te verbeteren. Hiervoor is een hechtere samenwerking met gemeentes nodig.”


Onze eerste stelling kwam van DHL Supply Chain. Want, zo vertelt Joost Huijgen: “Voor 100% emissieloze stadslogistiek hoeven we geen nieuwe infrastructuur op te bouwen.” Door de bestaande infrastructuur te verbeteren is er wellicht al veel mogelijk. Maar daar moeten gemeentes dan wel hun steentje aan bijdragen.  

Zero emissie stadslogistiek 

Olga den Boer vindt het een mooie gedachte: “Denken vanuit de kansen in plaats van beperkingen breng ons stap dichterbij zero emissie stadslogistiek.” Ze geeft als voorbeeld de optie om bijvoorbeeld elektrische laadplekken voor bussen te delen of het geven van speciale privileges voor zero emissie voertuigen. Het gebrek aan oplaadpunten is een bekend fenomeen, ook voor het bedrijf Cornelissen: “Wat we nu al regelmatig ervaren is dat we met een elektrisch voertuig de stad in willen, maar dat we geen oplaadpunt hebben of kennen.” – aldus Harold van den Broek.

Slimme infrastructuur 

We hoeven wat Harold betreft ook niet zozeer te kijken naar meer infrastructuur, maar wel naar hoe dit slimmer kan. Data kan wat hem betreft daarbij helpen. “Maar slimmer betekent ook dat je naast de weginfrastructuur ook de netwerkinfrastructuur zoals elektra in steden goed moet gaan ontwikkelen.” Dat kan Eveline Vermeulen alleen maar beamen: “Zorgen voor goede oplaadpunten voor iedereen en goede hubs waarmee je kunt werken, dan ga je al een heel eind komen.” Maar dan moeten steden echter wel hetzelfde denken over dit soort oplossingen. “Als er meer duidelijkheid in komt vanuit de politiek in het algemeen, dan kun je ook veel beter met zijn allen de juiste keuzes maken.” 

Hoe is dat bij jullie? Zijn er gemeentes die mooie samenwerkingen zijn aangegaan met jouw organisatie? Deel ze hier.

 

STELLING 2: “Vrachtvervoer over water heeft de potentie om een toekomstbestendige oplossing te zijn voor veel steden in Nederland.”


Samen met Giovanni Douven (Hogeschool Inholland) trapt Alex Jansen (Gemeente Haarlem) de tweede stelling af met de woorden: “Water is kansrijk!”. Want vrachtlogistiek over water kan in Haarlem veiliger, schoner en duurzamer zijn dan huidige vrachtkilometers over de weg. Dus waarom passen we dit niet toe op de vele waterwegen die onze steden rijk zijn? 

Aan- of afleveren van goederen? 

Het idee heeft wel wat weg van de oude, oer-Hollandse stadslogistiek die we kennen. Of het een rol kan hebben in de aanlevering van goederen in steden is nog maar de vraag: “Hier moeten wij een volgende stap in maken door water modaliteit ook voor tijdgebonden en verse leveringen geschikt te maken. – aldus Olga den Boer. Dit kan Eveline Vermeulen ook beamen: “De grote stromen die de stad in willen hebben ook met levensmiddelen te maken en die zijn bederfelijk. Dan zie je dat het water te traag is en daarbij heb je gewoon altijd vrachtwagens nodig.” Onze deelnemers zien wel potentie voor retour logistiek, zoals de recycling stromen die de stad weer uit moeten. Het is dus vooral de vraag welke goederenstromen er het beste bij passen.  

Stadslogistiek en mobiliteit 

Harold van den Broek geeft aan dat het probleem echter vaak niet de stadsdistributie zelf zit, maar in de aanloop naar de stad toe. “In de supply chain, in de aanvoer daarvan, ligt de kans. En dat kan met dit soort stromen alleen in volume.” Daarbij benadrukt Harold dat je dan uiteraard wel goede kades nodig hebt om te kunnen afwikkelen. En misschien past een andere goederenstroom daar dan ook beter bij. Harold vult aan: “Ik hoor steeds meer provincies zeggen dat het openbaar vervoer en de modaliteit van mensen moet samenkomen in een hub. Is die hub dat ook niet interessant voor het goederenvervoer?”  

Wat zijn jouw ervaringen als het gaat om vrachtstromen via water? Laat ze hier achter.

 

STELLING 3:  “Lef is nodig om processen anders in te richten. Het helpt de duurzame transitie van stadslogistiek te versnellen.”


Over samenwerking hebben we het veel gehad. Maar hoe zit dat met de lef van bedrijven en organisaties? Bart Banning van ABN AMRO wil met zijn stelling het belang van lef benadrukken. Want: “Lef is van essentieel belang om de duurzame transitie van stadslogistiek te versnellen.”

Een publieke opgave 

Door out of the box te denken kom je wellicht tot de meest innovatieve oplossingen. En daar komt ongetwijfeld een beetje bij om de hoek kijken. Maar bij wie moet die lef voor dit soort initiatieven dan vandaan komen? “Het vraagt niet alleen lef van de partners in de keten, maar ook van de banken en ook de overheid om dit met subsidies te ondersteunen.” -licht Olga den Boer toe. 

Ook Harold is het daar roerend mee eens: “Ik zou de vraag retorisch terug willen stellen.” Hij ziet de versnelling van de verduurzaming van de stadslogistiek als een publieke opgave die we maatschappelijk met elkaar moeten dragen. “De rol van de overheid is hierin steeds belangrijker.” Hij trekt het graag verder dan alleen subsidies verlenen. Het kan ook door wet- en regelgeving. 

De CO2 uitstoot in steden nu terugbrengen 

“Je kunt ook heel goed kijken naar welke startups er zijn.” – verteld Eveline Vermeulen. En ja, ezijn natuurlijk genoeg frisse ideeën te vinden in die hoek. Vos Logistics is bijvoorbeeld een tijdje geleden gestart met de zonnepanelen op hun vrachtwagens. Ze zijn deze businesscase verder aan het verkennen richting bakwagens. We kunnen wat Eveline betreft niet gaan zitten wachten tot anderen je vertellen welke richting je op moet. “Neem alvast de verantwoordelijkheid om alles te doen wat je al kan doen!” 

Op welke manier hebben jullie lef getoond om het vervoer van en naar steden te verduurzamen? Laat het ons hier weten.

Lean & Green Week van de LogistiekEen terug- en vooruitblik op de Week van de Logistiek 

Dit was de laatste week van de aangepaste Lean & Green Summit. Hopelijk hebben de gesprekken je geïnspireerd om nieuwe opties te verkennen als het gaat om het verduurzamen van de stadslogistiekKijk en luister op vrijdag 30 oktober van 11.00 – 11.40 naar ‘De Waarde van Duurzame Logistiek’ naar de livestream tijdens de Week van de Logistiek op Logistiek.nl. Hierin delen we een aantal ontwikkelingen binnen de Lean & Green community, blikken we kort terug op onze online gesprekken en kijken we samen vooruit. 


Direct stappen maken? 

Wil jij ook maatregelen nemen om binnen jouw organisatie CO2 te besparen? Neem dan kosteloos deel aan een van de Fast Lane’ sessies. Hierbij krijg je een korte introductie over ons programma en data-analysetool BigMile.