‘Energie-opslag hoeft niet per se in traditionele accu’

Unica is één van de partners van de Lean & Green Summit 2025. We gingen in gesprek met Hans den Otter, productmanager e-mobility bij Unica. Hij adviseert bedrijven over slimme laadinfrastructuur voor zowel personenauto’s, bedrijfsbusjes als vrachtwagens.

Unica is eigenlijk geen bedrijf, maar een netwerk van meer dan vijftig bedrijven, zegt Hans den Otter. “Wij adviseren over, installeren en beheren gebouwgebonden installaties. Dus alle techniek die in gebouwen zit, in de breedste zin van het woord. Je kunt daarbij denken aan verlichting, datanetwerken, toegangsbeveiliging of de verwarming of koeling van gebouwen. Doordat wij zoveel disciplines onder één dak hebben, kunnen wij ook een volledig geïntegreerde totaaloplossing met eigen mensen maken én onderhouden.”

 

Den Otter werkt al 14 jaar bij Unica. Voorheen was hij 12,5 jaar wagenparkbeheerder. “Ik weet dus veel van de transitie van brandstofvoertuigen naar elektrische voertuigen.” Als productmanager e-mobility adviseert hij bedrijven over laadinfra. Het gaat dan om de installatie van laadpalen, maar ook over de vraag of er voldoende stroom aanwezig is in relatie tot de wensen van de klant. Op veel plekken in Nederland hebben we immers te maken met netcongestie. “De meeste bedrijven hebben last van de netcongestie en moeten vaak met een te kleine netaansluiting of te weinig beschikbaar vermogen grote vrachtwagens opladen. Dan lopen ze tegen de grenzen van het net aan.” Daar zijn verschillende oplossingen voor, waarover Unica meedenkt en de oplossingen ook voor deze bedrijven kan maken en onderhouden.

 

Creatieve energie-opslag

Het bedrijf kan bijvoorbeeld zonnepanelen of solar carports installeren, zodat een klant zelf stroom kan opwekken. En accu’s leveren om die energie in op te slaan. Maar dat zijn niet de enige mogelijkheden. Den Otter: “Warehouses waar gekoelde of diepgevroren producten worden opgeslagen, maken gebruik van koel-vriesinstallaties. Deze kun je ook inzetten om energie te bufferen.” Hij geeft nog een ander voorbeeld: “We installeren ook sprinklerinstallaties. Aan zo’n installatie zit vaak een heel groot reservoir met duizenden liters water. Het staat nog in de kinderschoenen, maar daar kunnen we op termijn ook energie in bufferen. Je hoeft straks dus niet per se zo’n traditionele accu te gebruiken, in zo’n grote zeecontainer.”

 

Unica wil graag transportbedrijven helpen hun duurzaamheidsdoelstellingen te kunnen bereiken. “Het gaat dan vaak om transportbedrijven die minder CO2 willen uitstoten. Dat zullen ze meestal doen door de inzet van elektrische vrachtwagens. Wij kunnen ervoor zorgen dat die bedrijven hun vrachtwagens ook kunnen opladen.

 

Lean & Green Summit

Tijdens de Lean & Green Summit zal Den Otter meer vertellen over de dienstverlening van Unica. Bedrijven willen schoner en duurzamer gaan vervoeren en wij kunnen hen helpen om dat ook te bewerkstelligen.

Zijn collega verzorgt één van de break-outsessies. “Ik focus me vooral op de laadinfra en de laadpalen en mijn collega benadert het breder vanuit het energievraagstuk. Waar lopen bedrijven tegenaan en hoe kunnen zie die uitdagingen oplossen? Meestal gaat het dan over het tekort aan energie.”

 

Ontmoet Hans den Otter en zijn collega’s tijdens de Lean & Green Summit op 26 november in Arnhem.