Rekening houden met lange termijn levert Pultrum hun 2e Lean & Green Star op

Pultrum is een bedrijf wat er al vroeg bij was. In duurzaamheid, maar ook als een van de eerste deelnemers binnen het Lean & Green programma. Het is een familiebedrijf wat al meer dan 10 jaar geleden is gaan nadenken over de lange termijn. En dat heeft ze een mooie 2e Lean & Green Star opgeleverd.

Pultrum vindt het belangrijk om bezig te zijn met de lange termijn. Vanuit de verantwoordelijkheid die ze voelen voor de mensen die voor ze werken en voor zij die het bedrijf in de toekomst gaan overnemen. Monique Kappert (Organisatie Communicatie bij Pultrum Rijssen BV) weet daar meer over te vertellen: “Lean & Green is een mooi aanknopingspunt geweest om de CO2-reductie vorm te geven en ook heel goed naar onze eigen processen te kijken.” Het heeft ze doen nadenken over hoe ze hun processen op een efficiëntere manier konden inrichten. 

2e Lean & Green Star voor PultrumMeedoen aan het programma is bovendien een manier om hun duurzame initiatieven te kunnen kwantificeren, geeft Monique aan. “Zodat je daar getallen aan kunt koppelen, of in dit geval een beloning.” De motivatie om te verduurzamen was overduidelijk aanwezig, de meerwaarde van het programma zat voor hen ook in de inzichten en benchmarking die het ze kon bieden.  “Het programma liet ons zien hoe we ervoor stonden en waar we zaten ten opzichte van anderen.” – aldus Monique. Door de vele projecten die ze hebben gedaan hebben ze hun 2e Star weten te behalen. Ze hebben hierin gekeken naar de investering die ze het beste konden doen. Dat deden ze niet alleen in materieel, maar met nadruk ook samen met hun mensen. 

Zuinig rijgedrag levert een gigantische besparing op 

In de transportwereld maken brandstofkosten een groot deel uit van de kostprijs. En daar komt dan ook de bijpassende CO2-uitstoot bij. Als je daar verandering in kunt aanbrengen kun je daar niet alleen als bedrijf in winnen, maar ook een heel stuk voordeel mee behalen. Dus keek Pultrum naar rijgedrag en zijn ze een coaching programma gestart. Zo nemen ze iedere chauffeur, jong en oud, mee in hoe ze zuiniger kunnen rijden. Hier is Monique dan ook positief over te spreken: “We merken daar gewoon echt een voordeel van.”  

Dus hebben ze er afgelopen tijd er een schepje bovenop gedaan door begrenzing toe te passen. Monique geeft toe dat het een ingewikkeld onderwerp was: “Een chauffeur ervaart toch een stukje vrijheid in de vrachtwagen.” Bij het begrenzen hebben ze een keuzemodel toegepast, met twee opties. “We zeggen altijd: het is begrensd, daar hebben we als bedrijf profijt van en daar mag jij van meeprofiteren.” Monique vertelt dat ze op deze optie een beloningssysteem hebben gezet. De andere optie was om te begrenzen, maar met inhalen toch gas te kunnen blijven geven. Naar verloop van tijd hebben ze aan deze optie voorwaarden gekoppeld om ervoor te zorgen dat chauffeurs aangeven wel een stuk besparing te hebben gerealiseerd. 

Het project loopt nog, maar kunnen nu al zien dat de getallen gunstig zijn. Met een behoorlijke besparing, zo weet Monique te vertellen: “Het levert ons een besparing op van 300.000 liter op jaarbasis, dat is natuurlijk een gigantische hoeveelheid.” En dat kunnen ze goed merken, in de kosten, en ook in de uitstoot. 

Berekenen met niet-standaard eenheden 

CO2 reductie met Lean & Green voor PultumOm te weten wat het verbruik is per periode is natuurlijk data nodig, iets wat sowieso een steeds prominentere rol is gaan spelen binnen de logistiek. Monique benadrukt dat het voor nieuwe deelnemers aan het Lean & Green programma goed is te beseffen hoe belangrijk het is: “Het is makkelijker om op data te sturen. En er valt ook winst mee te behalen.” Ze geeft aan dat dit vaak een afweging is voor bedrijven om ermee te beginnen en wil potentiële nieuwe deelnemers aan het programma graag benadrukken: “Uiteindelijk levert het ook wat op, op de lange termijn.”

Voor Pultrum zit in data ook een stukje uitdaging. Want ze werken met partners die voor ze rijden en dienen deze dan ook te motiveren data aan te leveren. Want hoe beter jouw data, hoe specifieker je kunt zijn in waar je nog winst kunt behalen. Ook hebben ze binnen data-analysetool BigMile aanpassingen moeten doen in de eenheden waarmee gewerkt werd. “Wij werken niet standaard met pallets bijvoorbeeld. De producten die wij vervoeren zijn heel divers.” Met wat hulp hebben ze gekeken naar hoe die berekening in elkaar steekt en hoe ze er op een goede manier de data weer uit konden halen. 

Data delen, samenwerken en efficiënter rijden 

Monique erkent dat veel bedrijven het ingewikkeld en spannend vinden om data te delen. Efficiënt plannen vergt echter goede samenwerking, ook als het gaat om het delen van data: “Wij hebben gemerkt dat als je echt samenwerkt het je heel veel kan opleveren.” Vracht onderling uitwisselen om zo efficiënt mogelijk te rijden, ieder vanuit hun eigen standplaats. Zo reduceer je het aantal kilometers, aldus Monique: “Dat is superbelangrijk en ik denk dat dat nog te weinig gebeurt.” 

Voor Pultrum is het alleen maar logisch om niet alleen naar zichzelf te kijken, maar ook naar het proces met hun klant en collega vervoerders. Het verleggen van hun grenzen, ketenintegratie, daar proberen ze stappen in te maken. Ook vanwege hun ambitie richting de 3e Star. Ze zijn dan ook bezig met het verzamelen van de data en het interpreteren daarvan. 

Een duurzame werkplaats 

Ook in warehousing zitten ze niet stil. Op het moment van de uitreiking klinken er geluiden vanaf het dak. Er worden 15.000 zonnepanelen op het dak gemonteerd. Niet alleen voor hun eigen energiebehoefte, maar ook terugleveren wat ze over hebben. Daarbij hebben ze recentelijk geïnvesteerd in een nieuwe werkplaats. Hierbij hebben ze rekening gehouden met een stuk duurzaamheid. “We hebben alles voorzien van ledverlichting en warmtepompen. En ook energiezuinig door een dakbedekking waarbij de isolatiewaarde hoger is. In de zomer niet te warm, in de winter niet te koud.” -aldus Monique.

Duurzame ambities en toekomstplannen 

Voor de komende jaren zetten ze deze lijn in ieder geval voort. Hierbij kijken ze met name naar het uitbreiden van samenwerking in de keten. Zo kunnen ze meer vracht uitwisselen en hopen ze lege kilometers te voorkomen. Het delen van motivatie en informatie zal daarin een grote rol spelen. “In hoeverre weten we de collega’s die voor ons rijden te motiveren voor het programma.” -geeft Monique aan. Het is iets waar wij ze vanuit Lean & Green uiteraard graag bij helpen.