3 juli, 2023
In april 2021 werd Lidl deelnemer van het Lean & Green programma en neemt nu, twee jaar later, haar derde Lean & Green Star in ontvangst. We spraken Ruud Metten (Manager Logistieke Inkoop & Innovaties) en Fedor Engbers (Projectmanager Logistieke Inkoop & Innovaties) over deze prestatie.
Duurzaamheid binnen Lidl Nederland
‘We willen het beste voor onze klanten en voor de wereld om ons heen; vandaag én in de toekomst. We zetten ons in om onze positieve impact te vergroten. Met onze leveranciers, maatschappelijke organisaties en andere stakeholders werken we intensief samen,’ aldus Ruud. Fedor vult hem aan: ‘Aan hun ideeën, kennis en ervaring hechten we grote waarde. In samenwerking met hen maken we onze duurzame ambities waar.’
Maatregelen ter verduurzaming
Lidl heeft, in de periode 2021 tot 2022, meerdere maatregelen getroffen om het transport te verduurzamen. Zo zijn het aantal LNG- en elektrische voertuigen verhoogd. Ook zijn het aantal trailers en elektrische koelmotoren uitgebreid. In mei 2022 opende Lidl haar nieuwe distributiecentrum in Almere, dankzij de collega’s van Bouw & Vastgoed. Dit resulteerde in een gasloos distributiecentrum en een elektrisch laadplein voor vrachtwagens. Op deze manier kon het elektrisch transport van Lidl weer uitgebreid worden. Tot slot heeft er een succesvolle implementatie plaatsgevonden van het planningsysteem. Dit leidde tot efficiëntere ritplanning en een betere sturing op KPI’s.
Het Lean & Green traject
‘We zijn in lid geworden in 2021. Het huidige traject voor de derde Star zijn we gestart in februari 2023,’ aldus Ruud. ‘We zijn intrinsiek gemotiveerd om CO2-uitstoot verder te reduceren binnen onze logistieke operatie en de kosten zo laag mogelijk te houden. Daar wilden wij ons in laten auditeren en Lean & Green is daarin een leidende partij.’ Lidl heeft in een relatief korte tijd veel stappen gezet om haar logistieke activiteiten te verduurzamen. Fedor: ‘Dit is in samenwerking met onze logistieke partners. Lidl heeft namelijk geen eigen wagenpark. Deze nauwe samenwerking met onze logistieke partners zien we ook terug in andere zaken, zoals onze data. Alle benodigde data voor Lean & Green hadden wij snel op orde. Wij hebben inzicht in alle trucks en trailers die voor ons rijden door de nauwe samenwerkingen met onze partners. Belangrijk is dat alle data altijd up-to-date blijft. Hierdoor kun je het traject soepel doorlopen.’
De toekomst
Een derde Star betekent echter niet dat Lidl stil blijft staan. Ze hebben veel (duurzame) plannen voor de toekomst. Ruud: ‘Op het gebied van transport en logistiek blijven we innoveren om verdere CO2 uitstoot te reduceren. In de komende jaren zullen wij de inzet van het aantal elektrische voertuigen verhogen. Maar ook de inzet van trailers met elektrische koelmotoren. En inderdaad, wat Fedor net ook zei, dit kunnen we niet alleen. Deze maatregelen zullen we in nauwe samenwerking met onze logistieke partners vorm gaan geven.’
Wat is je beste tip om te verduurzamen?
Fedor Engbers: ‘In onze antwoorden komen onze logistieke partners al een paar keer naar voren. Zonder de samenwerking met hen hadden we diverse duurzaamheidsslagen nooit kunnen maken. De derde Lean & Green Star is dan ook mede dankzij hen gehaald. Het is een stuk erkenning naar hen toe. Dit is dan ook onze tip: ga het gesprek aan met je (logistieke) partners en maak hen deel van duurzaamheidsplannen. Door samen te werken kom je echt verder!’
Meer lezen over duurzaamheid binnen Lidl? Dat kan hier.
Ook starten met verduurzamen?
- Ontdek hier alle verhalen van andere deelnemers;
- Geef je op voor een kennissessie of event;
- Schrijf je in voor de nieuwsbrief.