Chauffeur kijkt op computer, vrachtwagen op de achtergrond

LPI: Grip op je belading

In samenwerking met TNO heeft Topsector Logistiek een nieuwe manier ontwikkeld om de efficiëntie van vrachtvervoer te meten: de Load Performance Indicator (LPI). Deze indicator houdt rekening met verschillende voertuigtypes, laadvolumes en gewichten en biedt daardoor meer inzicht dan de traditionele beladingsgraad. Het resultaat? Een realistischere weergave van hoe effectief transportcapaciteit in de praktijk wordt benut.

Chauffeur kijkt op computer, vrachtwagen op de achtergrond

Praktijktest met ruim 9 miljoen kilometer aan data

Om te onderzoeken welke factoren invloed hebben op de LPI, begeleidde Districon transportbedrijven Cornelissen en Van der Wal in opdracht van de Topsector om de LPI te testen. Samen analyseerden deze bedrijven een jaar lang de data van hun gecombineerde vloot van ruim 250 vrachtwagens. In totaal keken zij naar negen mogelijke beïnvloedende factoren. Daarbij werd onderzocht welke factoren bepalend zijn voor de LPI en in hoeverre dit cijfermatig kon worden onderbouwd. Vijf van deze factoren bleken een significante impact te hebben op de beladingsprestatie.

De vijf belangrijkste beïnvloedende factoren

  1. Ruimere tijdvensters
    Een verruiming van het tijdsvenster met zes uur kan de LPI met maar liefst 20% verhogen.

  2. Langere orderdoorlooptijd
    Ook een orderdoorlooptijd die vijf dagen langer wordt, verhoogt de LPI met 20%.

  3. Grotere ordervolumes
    Een toename van de ordergrootte met 20% resulteert in een 10% hogere LPI.

  4. Variatie in orders
    Orders die regelmatig op terugkomen beperken de flexibiliteit in de planning. Hierdoor daalt de LPI met zo’n 15%.

  5. Actiegedreven stops
    Wanneer meer dan de helft van de stops actiegedreven is daalt de LPI met ongeveer 17%.

Inzicht als uitgangspunt voor samenwerking

De resultaten maken duidelijk dat planningsruimte cruciaal is om de beladingsprestatie te verbeteren. Voor vervoerders betekent dit: gestructureerd meten, analyseren en bijsturen. Maar om echt stappen te zetten, is ook samenwerking met opdrachtgevers nodig. Door samen te kijken naar ordergrootte, tijdvensters en flexibiliteit, ontstaan er mogelijkheden om structureel efficiënter te vervoeren.

Meer weten over hoe jouw organisatie de LPI kan gebruiken om emissies te reduceren? Meld je aan voor de sessie ‘Grip op je lading met de Load Performance Indicator’

Ben jij een ververvoerder of verlader en zie jij dat het mogelijk is om vrachtwagens beter beladen te laten rijden en lege kilometers terug te dringen? En lukt het niet om alle stakeholders hiervoor in beweging te krijgen? Meld je aan voor dit evenement. Op woensdag 2 juli van 14:00 tot 16:30 uur laten we zien hoe de Lading Performance Indicator (LPI) niet alleen de bezetting van jouw voertuigen optimaliseert, maar ook de samenwerking in de keten versterkt.