Alles wat je wil weten over een zero emissie wagenpark

Renault Trucks Nederland heeft zich als doel gesteld voorloper te zijn in de transitie naar emissievrije logistiek en in 2040 volledig fossielvrije voertuigen te produceren. Tijdens de Lean & Green Summit 2023 lichten Renault en twee samenwerkingspartners alle ins en outs toe waar transportbedrijven in de transitie naar een volledig geƫlektrificeerde vloot mee te maken krijgen.

 

De sector motiveren

Richelle Buchner, governmental partner: ā€œRenault Trucks Nederland heeft zich gecommitteerd aan het akkoord van Parijs. De sector waarin wij actief zijn speelt een grote rol in de verduurzaming. De impact van de CO2-reductie voor deze sector kan wel -10% zijn! Dit is voor ons reden genoeg om de transitie te omarmen, verantwoordelijkheid te nemen en de sector te motiveren. Duurzaamheid wordt dan ook organisatie breed gedragen en gestimuleerd. Vandaar ook dat we graag onze kennis en die van onze samenwerkingspartners delen tijdens drie verschillende sessies op de Lean & Green Summit 2023.ā€

 

De transitie naar zero emissie trucks

ā€œVoor transportbedrijven betekent het natuurlijk nogal wat: de elektrificatie van hun wagenpark. Tijdens onze eerste break-out sessie zoomen we daarom als Renault Trucks Nederland in op de wereldwijde, Europese en Nederlandse ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Welke consequenties hebben die ontwikkelingen voor transportbedrijven en hoe willen wij als leading fabrikant van zero emissie trucks en bedrijfswagens bijdragen aan deze transitie? Welke productontwikkelingen zijn er op lange termijn nog te verwachten? En hoe zit het met de Total Cost of Ownership en de Total Cost per Kilometer? Het zijn allemaal onderwerpen die wij tijdens die eerste sessie zal bespreken.ā€

 

Elektrificatie en netcongestie

Tijdens de tweede bijeenkomst van Renault Trucks Nederland krijgt partner Joulz het podium. Richelle: ā€œAls partner voor duurzame energie-infrastructuur gaat Mathijs Duijndam, BU Manager Laadoplossingen & Special Projects bij Joulz, in op de huidige problematiek met het energienet. Hoe kunnen we ondanks de netcongestie zorgen dat de groei van het aantal elektrische trucks onbelemmerd kan doorzetten? Wat zijn de knelpunten en wat zijn de oplossingen?ā€

 

Capaciteits- en kostenperspectief elektrische voertuigen

En dan volgt ten slotte nog een derde sessie, waarin Aad van den Engel, senior consultant bij Panteia, in gaat op batterij-elektrische voertuigen (BEV’s). Want: welke laadpalen heb je daarvoor nodig en wat kost dat? ā€œDe meeste transportbedrijven denken wel na over investeringen in BEV’sā€, stelt Richelle, ā€œen ze zijn zich ervan bewust dat deze voertuigen flink duurder zijn in aanschaf. Maar over opladen is nog een flinke kennisachterstand. Een simpele WallBox volstaat niet, maar hoe moet het dan wel? Daar gaat Aad op in. Net als op de kosten en het effect op mijn kostprijs per kilometer (TCO)? Aan de hand van het kostenmodel van Panteia rekent hij ƩƩn en ander goed door. Ook besteedt hij kort aandacht aan andere belangrijke zaken, zoals ā€œpiekstroomā€ en de doorlooptijd van een eventueel noodzakelijke uitbreiding van de netaansluiting.ā€

 

Meer weten over een zero emissie vloot?

Al met al geven de drie break-out sessies van Renault Trucks Nederland een brede en onafhankelijke visie op de toekomst van een zero emissie vloot en de transitie daar naartoe. Richelle: ā€œMet onze jarenlange ervaring, kennis en knowhow van zero emissie voertuigen hebben we een aantal sessies gerealiseerd die inhoudelijk sterk en divers zijn en bieden de leden van Lean & Green nĆ©t iets extra’s.ā€ De focus van de sessies ligt op kennis delen en nieuwe inzichten geven. Wil je hier meer over weten?

 

Meld je aan voor de Lean & Green Summit! Aanmelden kan onderaan deze pagina.

22 NOVEMBER 2023

Ontmoeten we jou in de Schiecentrale te Rotterdam?

Stap 1 van 3

Aanmelden

Naam(Vereist)