11 november, 2025
Van der Sijs biedt oplossingen voor logistieke bedrijven die in de toekomst meer elektrisch moeten laden dan nu. Tijdens de Lean & Green Summit vertellen zij tijdens een break-outsessie meer over het schaalbare laadplein. We gingen in gesprek met Alexis Fischer, manager sales en marketing. “Tijdens de Summit hangt altijd een hele positieve sfeer; je komt er altijd enthousiast vandaan.”
Van der Sijs is van oorsprong een elektrotechnisch bedrijf, dat al meer dan 50 jaar verdeel- en schakelkasten bouwt. “Zeg maar supersized meterkasten”, zegt Alexis Fischer, manager sales en marketing. Vijftien jaar geleden begon het bedrijf met het bouwen van laadsystemen voor elektrische personenauto’s. Later zijn daar systemen voor bestelwagens bijgekomen en tegenwoordig bouwen ze ook grote laadsystemen voor elektrische vrachtwagens.
“Een algemeen probleem in Nederland is dat er veel moet gebeuren op het gebied van elektrificatie. Alleen is het elektriciteitsnet daar nog niet helemaal op berekend”, zegt Fischer. “Dus veel bedrijven lopen er tegenaan dat ze te weinig aansluitvermogen hebben om te kunnen doen wat ze willen doen. Voor transportbedrijven is het lastig om genoeg vermogen te krijgen om hun vrachtwagens op te laden.” De systemen van Van der Sijs worden ingezet op plekken waar men veel wil laden in combinatie met weinig aansluitvermogen. “We denken graag mee in oplossingen, op een creatieve manier. We hebben technisch goede oplossingen en merken dat we tot nu toe voor iedere situatie een oplossing hebben.”
Schaalbaar concept
Van der Sijs koopt geen laadsystemen in, maar ontwerpt, bouwt en installeert de laadsystemen zelf. “We zijn uniek in de markt met een super schaalbaar concept.” Voor veel bedrijven zal het het geval zijn dat zij over bijvoorbeeld vijf jaar meer vrachtwagens moeten laden dan nu het geval is. Van der Sijs kan een systeem neerzetten dat voorbereid is op de situatie in de toekomst, zonder dat de ondernemer nu al moet investeren in de installatie die hij dan nodig heeft. “We doen allerlei voorbereidingen, waaronder de grondwerkzaamheden. We plaatsen nu een laadsysteem en als de ondernemer dan in de toekomst meer vrachtwagens wil laden, kunnen we heel makkelijk extra vermogen bijschuiven in die kast, of een extra satelliet (een laadzuil waar de kabel aan zit) neerzetten door de voorbereidingen die we al hebben gedaan.”
Acht vrachtwagens laden op 47 kW
Fischer vertelt over een project dat de voordelen van het schaalbare systeem onderstreept. “Voor Bor Transporten in Eindhoven hebben we een mooi project gerealiseerd waar acht vrachtwagens tegelijk kunnen laden.” Bij de start van het project was er een aansluiting op laagspanning met een contractvermogen van 47 kW. “We hebben een aansluiting op het net gerealiseerd waar veertig keer meer stroom overheen kan. De laadinstallatie hebben we voorbereid op acht laadpunten. Het contractvermogen bleef echter slechts 47 kW; veel te weinig om acht vrachtwagens te kunnen laden.” Na realisatie van het project kreeg Bor de beschikking over extra vermogen in de nacht. “Dat was de uitkomst waar we op hoopten en het moment waarop de installatie eenvoudig werd uitgebreid naar acht laadpunten en een vermogen van ruim 400 kW per laadpunt.”
Lean & Green Summit
Als je naar de Lean & Green Summit gaat, kom je in contact met koplopers waar je veel van kan leren, zegt Fischer. Je ontmoet er zowel collegabedrijven, de koplopers in de logistiek, maar ook koplopers onder de toeleveranciers. “Wij lopen ook voorop in de ontwikkeling om de sector naar elektrisch rijden te krijgen.”
Tijdens de Lean & Green Summit 2025 vertelt Van der Sijs, samen met hun klant Oegema Logistics en ABN Amro over wat er nodig is om over te stappen van diesel naar elektrisch en te komen tot een schaalbaar laadplein. “Oegema zal vertellen over de strategie die daarvoor nodig is, ABN Amro over de financiering van het laadplein en wij over hoe je een schaalbaar laadplein bouwt.”
Tijdens de Summit hangt altijd een hele positieve sfeer, zegt Fischer. “Je komt er altijd enthousiast vandaan. Je hebt echt het gevoel dat je met elkaar goed bezig bent om een beweging te maken richting duurzaam transport.”
Ontmoet Alexis Fischer tijdens de Lean & Green Summit op 26 november in Arnhem.