24 september, 2024
Rittal B.V., een toonaangevende leverancier van innovatieve behuizings- en systeemoplossingen in Nederland en Melis Logistics werken samen aan duurzaamheid en de verduurzaming van het transport. Voor beide organisaties heeft dit geleid tot het behalen van een Lean & Green-star. Melis heeft de derde star behaald en Rittal de vierde. We spraken Martijn Hengeveld, manager operations bij Rittal en Nick Broekhuysen, directeur van Melis Logistics.
Over de organisaties
Rittal levert producten en service op het gebied van kastsystemen, stroomverdeling, klimatisering, IT-infrastructuren en software. Onbewust kom je Rittal overal tegen, bijvoorbeeld bij een kruispunt waar de verkeerslichten worden aangestuurd via een schakelkast in de berm. De kastsystemen voor de Nederlandse markt komen vanuit het Duitse moederbedrijf naar de Rittal-vestiging in Zevenaar. Vanaf daar gaan de vloerstaande kasten en behuizingen naar klanten in heel Nederland.
Rittal heeft zijn logistiek uitbesteed aan Melis Logistics. Melis Logistics is een familiebedrijf dat bestaat sinds 1918. Waar het transport in de begintijd nog met paard en wagen gebeurde, gaat dat nu met modernere middelen, die ook steeds duurzamer worden. De logistiek dienstverlener heeft alle vertakkingen van transport incompany: contract transport, warehousing en een eigen distributienetwerk.
Duurzaamheid
Martijn Hengeveld van Rittal vertelt dat zij als organisatie een duurzaamheidsstrategie hebben en continu onderzoeken waar ze kunnen verduurzamen. Nick Broekhuysen, directeur van Melis Logistics: “Wij zien duurzaamheid als een mooie uitdaging die we samen met onze klanten aangaan.”
Dat het lukt om hierin met elkaar samen te werken, zien we terug in het behalen van de Lean & Green-stars. De inspanningen hebben ertoe geleid dat Rittal in één keer van geen naar vier Lean & Green stars is gegaan. Melis had al een ster, maar heeft nu drie stars.
Voor beide partijen bleek de data en de kwaliteit daarvan een grote uitdaging te zijn. Nick Broekhuysen: “Qua reductie zouden wij in aanmerking komen voor een vierde ster. Helaas is ons dat niet gelukt, doordat we onze brandstof tanken op het niveau van chauffeurs, in plaats van op vrachtwagenniveau.”
Om tot het huidige resultaat te komen, hebben beide partijen wel de kwaliteit van de data weten te verhogen. Daarnaast hebben zij BigMile geïmplementeerd. Het wagenpark van Melis Logistics is vernieuwd. “We rijden met veertig auto’s op HVO100.” Daarnaast is er een pilot geweest met elektrische vrachtwagens. Martijn Hengeveld: “Om in de toekomst verder te kunnen verduurzamen onderzoeken we of we elektrische vrachtwagens voor vast kunnen inzetten.”
Ook hebben beide bedrijven afspraken gemaakt met klanten om de CO2-uitstoot te reduceren. Bijvoorbeeld door te leveren in een regiostructuur en geen dagelijkse leveringen meer.
Tips voor andere bedrijven
Martijn Hengeveld: “Begin met verduurzamen en kijk wat het je brengt. Soms moet je een aantal stappen terug of heb je extra tijd nodig om het goed neer te zetten.”
Nick Broekhuysen: “Wij vinden HVO100 voor dit moment een heel mooi product om snel en makkelijk veel CO2 ter reduceren, tegen relatief weinig kosten.”