2e Star voor Thomassen Transport via benchmarken

Thomassen Transport is al ruim 80 jaar actief als logistiek dienstverlener. Lang ambieerden ze het om hun CO2 prestaties aan te tonen met het Lean & Green programma, maar de grote uitdaging was de data in combinatie met het hoge niveau waarop Thomassen al CO2 reduceerde.

Totdat Lean & Green twee jaar geleden benchmarking introduceerde. Thomassen Transport ging direct aan de slag en met resultaat: een CO2 prestatie van 8,60kg CO2 per vervoerde laadmeterVia benchmark onderzoek werd dit gelijkgesteld aan de 2e Lean & Green StarGijs te Winkel (Adviseur operationeel IT beheer) en Jerry Heezen (Financieel directeur) vertellen over hun uitdagingen, genomen stappen en ambities. 

Jarenlang optimaliseerden Thomassen Transport al hun logistiek, maar de data hiervan was niet op de manier verzameld dat het geschikt was voor de nulmeting van de CO2 prestatie. De mogelijkheid om via benchmarking deel te nemen aan het Lean & Green programma loste dit probleem op. Daarin was weer de uitdaging dat bij benchmarking het meest recente jaar als uitgangspunt wordt genomen en de CO2-reductie van voorgaande jaren niet meegenomen wordt. 

 

Via benchmark een Lean & Green Star behalen, hoe werkt dat? 

Bij benchmark data wordt er een vergelijking met minimaal vijf vergelijkbare bedrijven of logistieke profielen gemaakt, de CO2-prestatie wordt dan vergeleken met het niveau van de 1e en 2e Star. Ook wordt er nauwkeurig gekeken naar de scope en de maatregelen die zijn genomen in het verleden waardoor CO2-reductie is behaald.  

 

Economische optimalisatie = duurzame optimalisatie  

Tijdens het optimaliseren van onze bedrijfsprocessen stond verduurzamen niet vooraan,’ vertelt Jerry. Maar door je processen te optimaliseren ben je onbewust eigenlijk al bezig met verduurzamen. Want economische en duurzame optimalisering gaan hand in hand. Die bewustwording kwam tijdens het programma van Lean & Green. 

 

Door het Lean & Green programma kijk je door een andere bril naar je eigen proces. Dat maakte ons bewust van de dingen die we aan het doen waren en de impact hiervan op het milieu.’ – Jerry 

 

Brandstof competitie 

Op de vraag welke stappen ze namen om CO2 te reduceren vertelt Jerry over hun brandstof competitie: ‘Die draaide om wie het zuinigste reed. Toen we de competitie introduceerden leken onze 60 chauffeurs niet echt geïnteresseerd, maar zodra de nieuwe overzichten werden opgehangen, stonden de chauffeurs opeens te discussiëren over hoe het kon dat ze gezakt waren. Ze hadden toch zo hun best gedaan.’

 

Persoonlijke feedback op rijgedrag 

De nieuwste stap is het gebruik van NEXTdriver om de chauffeurs te trainen over brandstofverbruik en rijgedrag. Jerry: Alleen laten zien hoeveel brandstof je verbruikt heeft na een tijd geen zin meer. Je moet concreet feedback geven en onderbouwen wat er goed gaat en waar ruimte is voor verbetering. Dat zorgt voor bewustwording onder de chauffeurs en dat is erg belangrijk voor zuinig rijden.’ 

 

Frustratie voorkomen door data validatie 

‘Voor mij was Lean & Green een manier om mijn data te checken en fouten te vinden. Daar profiteer je zelf enorm van,’ vertelt Gijs. Dit is ook zijn tip voor mededeelnemers: ‘Als je toch data verzamelt, valideer je data dan ook. Kijk waar je fouten tegenkomt en los deze duurzaam op zodat je volgend jaar niet dezelfde fouten in je data hebt. Neem echt de tijd om data te verzamelen en denk daar niet te makkelijk over. Daar zit best wat werk in. Maar als je het in de basis goed hebt, voorkom je dubbel werk en maak je het jezelf makkelijker in de toekomst.’  

 

Uitdaging en oplossing tegelijkertijd: samenwerken  

Waar ze een grote uitdaging en tegelijkertijd de oplossing zien voor het verduurzamen van de logistiek is ketensamenwerking. Jerry: ‘Soms sluiten bedrijven geografisch goed aan maar niet tijdsmatig. Dan moet je bijvoorbeeld ergens om 08:00 lossen maar s ’middags om 17:00 vijf kilometer verder laden. Je auto laat je dan natuurlijk niet de hele dag staan. Dus dan moet er later weer een andere auto naartoe. Efficiënt is dat niet, daarin ligt een gezamenlijke kans en taak voor  opdrachtgevers en vervoerders samen.’  

 

In de ketensamenwerking ligt nog veel winst voor efficiency en CO2-reductie, je moet het met z’n allen doen!’ – Jerry

 

OPROEP ketensamenwerking  
Maar hoe de oplossing er precies uitziet, weten ze nog niet helemaal. Graag komt Thomassen Transport in contact met andere bedrijven en deelnemers die al goed bezig zijn met de samenwerking in de keten. Wil jij je kennis met Thomassen Transport delen? Stuur dan een mail naar jenny.schlatter@connekt.nl 

 

2023 goed van start: op weg naar de 3e star 

Star 2 Lean & GreenMet het vernieuwen van hun wagenpark, horizontale samenwerking en het inzetten van LZV‘s (lang en zwaar voertuigen) heeft Thomassen Transport het niveau van de 2e Lean & Green Star behaald. In januari wil Gijs de data van het afgelopen jaar meteen in orde maken: ‘Ik hoop dat we einde februari al zo ver zijn om de 3e star te krijgen!’ 

 

Ook starten met verduurzamen?

Thomassen Transport Star Uitreiking

Thomassen Transport ontvangt de 2e Lean & Green Star