23 oktober, 2023
Nu de CO2-uitstoot op termijn wordt belast, wordt het steeds belangrijker om over betrouwbare uitstootdata te beschikken. Je wil tenslotte echt alleen voor je eigen aandeel van de uitstoot betalen. In de break-out sessie ‘CO2 inzichtelijk, en nu verbeteren!’ tijdens de Lean & Green Summit vertelt Niels Veenman van Topsector Logistiek, hoe de zogenaamde Transport Performance Database daarbij kan helpen.
De database
De database biedt een benchmark om eigen uitstoot te kunnen beoordelen en vergelijken met anderen in het segment, de branche of sector. En bedrijven kunnen de database gebruiken om ‘gaten’ in hun eigen CO2-boekhouding aan te vullen, bijvoorbeeld wanneer onderaannemers geen of slechte data aanleveren.
“Het draait om het kunnen terugvallen op betrouwbare data, zonder afhankelijk te zijn onderaannemers of toeleveranciers.”
De CO2-uitstootgegevens uit de database heet de CPI, één van de twee standaard KPI’s om te rapporteren volgens de nieuwe ISO14083 standaard. Dit maakt het makkelijk om je CO2-boekhouding betrouwbaar en conform de internationale standaard compleet te krijgen en een eerlijke vergelijking te maken tussen bedrijven en modaliteiten.
Om CO2-uitstoot aantoonbaar te kunnen verminderen, is inzicht hebben de eerste stap. Daar helpt de Transport Performance Database bij. Veel bedrijven zijn al bezig met Carbon Footprinting om de doelstelling van 2030, 55% reductie in CO2 uitstoot voor transport en logistiek, te behalen.
Tijd en capaciteit beter benutten
En hoe mooi is het dan, als je met dezelfde informatie ook verspilling in een keten kan tegengaan? Dat je je uren en trucks efficiënter kan inzetten? Dat je met onderbouwde data met je klanten in gesprek kan om je processen te optimaliseren? En dat je daarmee je bedrijfsresultaten verbetert? Want ook halfvolle trucks, files en wachttijden verhogen je CO2e-footprint, dat geeft dus een indicatie van de efficiency van je processen. Door je tijd en capaciteit beter te benutten, reduceer je dus niet alleen je uitstoot, maar word je ook winstgevender? In het tweede deel van deze sessie neemt Chris Beezemer van Topsector Logistiek je mee in de mogelijkheden voor het verbeteren van je efficiency door inzicht in je footprint.
Tijd en capaciteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden binnen transport. Wanneer tijdsloten niet logisch met elkaar zijn te combineren, worden er al snel omrijkilometers gemaakt of vertrekt de truck simpelweg met minder lading aan boord. Voor het beter benutten van tijd en capaciteit, is Carbon Footprinting een mooie basis.
“Door de data die je voor je CO2e-uitstoot verzamelt te combineren met data uit je boardcomputer, gegevens over je vloot en zendingen, krijg je inzichtelijk waar je nu staat en waar je verbeteringen kan doorvoeren. Het mooie is: het maakt niet uit waar je prioriteit ligt. Of je nou efficiënter wil werken en je resultaten wil verbeteren of je uitstoot wil reduceren, het kan allemaal met dezelfde tool.”
Een groot deel van de vrachtwagens in Nederland rijdt geregeld leeg of bijna leeg rond, blijkt uit recent onderzoek van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu. Dat is een gemiste kans, stelt Chris Beezemer van Topsector Logistiek. Er valt dus nog heel veel winst te behalen op dit terrein.
Hoe? Daar vertelt Topsector Logistiek meer over tijdens de Lean & Green Summit. Aanmelden kan onderaan deze pagina.
Meer weten? Meld je dan hieronder aan:
22 NOVEMBER 2023
Ontmoeten we jou in de Schiecentrale te Rotterdam?