Verduyn Group 1e Star: ‘Het moet gaan leven in je organisatie’

Het transportbedrijf Verduyn Group werd opgericht in 1934. Aris Verduyn, de oprichter van Verduyn Group, startte in eerste instantie met zandtransport maar zag al snel dat er toekomst zat in het transport en sproeien van bitumen. Vanaf dat moment bleef het bedrijf zich uitbreiden naar inmiddels vier divisies. En dat niet alleen: ook duurzaamheid begon de laatste jaren een grotere rol te spelen in de organisatie. De duurzame prestaties van Verduyn Group bezorgden haar een eerste Lean & Green Star. We spraken Menno Verduijn, de vierde generatie van het familiebedrijf.

Verduyn Group

‘Verduyn Group is een transportbedrijf. Wij vervoeren de producten van de klant en zijn hiermee puur dienstverlenend,’ aldus Menno. Verduyn Group telt vier ‘visies’ waarin ze opereren op het gebied van transport. Menno vertelt: ‘De eerste divisie is het bitumentransport, dat is eigenlijk onze core business. Daarnaast hebben we chemietransport, een stukje brandstoftransport en containertransport. De laatste is geen tanktransport en die andere drie zijn wel ADR-tanktransport.’ Verduyn Group startte in 2016 met het containertransport, wat de afgelopen jaren enorm gegroeid is. ‘We zijn ook extra gegroeid omdat we vorig jaar Troost Group hebben overgenomen. Dagelijks rijden er zo’n 60 tot 70 voertuigen rond voor containertransport. In het ADR-tanktransport zitten we inmiddels rond de 40 voertuigen per dag.’ Het werkgebied van Verduyn Group is voornamelijk Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

 

De beweegreden

Verduurzaming is iets waar Verduyn Group de laatste jaren actief mee bezig is gegaan. Menno: ‘Wij zijn de laatste jaren actief bezig gegaan met onze visie op het gebied van duurzaamheid. Wij vinden dat je er als bedrijf mee bezig moet zijn om toekomstbestendig te blijven. Wij kijken als transportondernemer wat we op het gebied van duurzaamheid kunnen doen en ook zeker nu. Je ziet ook dat daar steeds meer doelen opgesteld worden vanuit de overheid, vanuit Brussel, vanuit Parijs. Als je er later mee gaat beginnen, ga je daar wel stuk op lopen.’

 

Getroffen maatregelen

Er zijn verschillende maatregelen die Verduyn Group getroffen heeft. Menno: ‘Wij kijken naar het brandstofverbruik. Op basis daarvan meten we onze CO2-uitstoot. Die aantal liters proberen we omlaag te brengen. Dat is mega interessant qua kostenbesparing. We coachen ook sinds eind vorig jaar onze chauffeurs. We analyseren het rijgedrag van de chauffeurs en coachen hen. We kijken samen met de chauffeurs naar hun rijgedrag: de cruise control, het remgedrag en dergelijke. En dat analyseren en coachen doen we nu intern allemaal zelf.’

 

Het Lean & Green programma

In 2021 heeft Verduyn Group zich aangemeld voor het Lean & Green programma. De keuze hiervoor was onder andere een zoektocht naar de juiste erkenning voor hun prestaties. Menno vertelt: ‘Ik zag Lean & Green ergens voorbijkomen en toen ben ik het gaan opzoeken. Die groene ster op de vrachtwagens valt toch op. We zitten in een best lastig pakket omdat wij niet zelf de laadlocaties bepalen en deze continu veranderen. En ook omdat we zo zwaar beladen zijn dat elektrisch rijden voor ons niet interessant is. Dus het was in het begin wel echt kijken van: wat doen we goed? En hoe kunnen we dit aanpakken? Hoe kunnen we CO2-uitstoot reduceren? Samen met projectmanager Jan van Lean & Green zijn we in onze prestaties gedoken en toen kwamen we erachter dat we heel goed bezig waren. En dat was natuurlijk heel leuk om te horen.’

 

De uitdagingen en toekomst

Verduyn Group is bezig om te kijken naar andere ontwikkelingen, zoals elektrisch rijden. ‘Het lastige hieraan is dat onze voertuigen eigenlijk te zwaar zijn om deze stap nu te maken. We laden tot het maximaal toegestane tonnages en rijden lange afstanden. De laadcapaciteit is ook nog niet volledig. Omdat we internationaal rijden, is dit dus echt nog wel een uitdaging. Zodra je de grens over gaat kan je bijna nergens laden. Er zijn wel mooie initiatieven en oplossingen die hiervoor nu ontstaan. Oplossingen door samenwerkingen in de gehele keten en ook verder te kijken in de keten.’ Maar ook kijkt Verduyn Group naar alternatieve brandstoffen zoals HVO en waterstof. ‘Maar dat is iets voor in de toekomst: voor nu zijn we specifiek gaan kijken hoe we maximaal kunnen gaan laden en vernieuwen,’ aldus Menno.

 

Wat is je beste tip om te verduurzamen?

Menno Verduijn: ‘Als je ergens mee gaat beginnen, dan gaat het leven. En op een gegeven moment ga je dan ook resultaat zien. Dat motiveert je om daarmee door te gaan. Een tip is ook om duurzaamheid bespreekbaar te maken in de organisatie: dit zorgt er ook voor dat het gaat leven. Door het intern bespreekbaar te maken kun je gezamenlijk een mooi resultaat behalen. Maar ook: focus je op de chauffeurs. Want zij zijn degenen die op de weg rijden, die je diensten uitvoeren. Je kunt nog zoveel plannen maken vanuit het kantoor, maar zij zijn verantwoordelijk en het meest belangrijk voor het laten slagen van je plannen. Dat moet niet vergeten worden.’

Meer lezen over Verduyn Group? Dat kan hier.

Ook starten met verduurzamen?