Duurzame samenwerking DHL, Van der Wal en Intergamma

Duurzame samenwerking tussen DHL, Van der Wal en Intergamma

Samen het aantal lege kilometers terug brengen

 

Binnen DHL hebben ze een helder doel voor ogen: zero emissie in 2050. Daarbij erkennen ze dat ze hierbij de hele logistieke keten moeten aanpakken. “Alleen door samenwerken kun je er komen.” weet Ruud Verkuijlen, Execution Lead Transport Benelux bij DHL Supply Chain, te vertellen. “Als je de samenwerking niet opzoekt kun je jouw strategie niet halen. We zien dan ook een sterke rol voor DHL om leidend te zijn in de ketensamenwerking.”  

 

DHL, Van der Wal en Intergamma (de organisatie achter de doe-het-zelf-formules GAMMA en KARWEI met 385 bouwmarkten in Nederland en België) zijn een samenwerking aangegaan met de gezamenlijke doelstelling de keten zo duurzaam mogelijk te maken. Te beginnen met het reduceren van het aantal lege kilometers door de inzet van Lange Zware Voertuigen (LZV’s). Ruud Verkuijlen (DHL), Henk van der Wal (Van der Wal) en Lauwrence Janmaat (Intergamma) vertellen over hoe ze deze samenwerking tot een succes hebben kunnen brengen en welke lessen ze hebben geleerd. 

Duurzame samenwerking DHL, Van der Wal en Intergamma
V.l.n.r Lauwrence Janmaat (Intergamma), Ruud Verkuijlen (DHL) en Henk van der Wal (Van der Wal)

Duurzame samenwerking, gedrevenheid en veel vertrouwen

Vanaf 2016 is een samenwerking voor het transport gedeelte met Van der Wal ontstaan. Ruud geeft aan dat het bedrijf een passende partner is voor hun logistieke behoefte: “Ze zijn een voorloper op het gebied van duurzaamheid en hebben ons daar ook mee geholpen. Zo hebben ze ons mede gestimuleerd in het behalen van de Lean & Green certificering. Zij hadden het traject immers jaren daarvoor al doorlopen.” Henk van der Wal, eigenaar Van der Wal Transport, geeft toe dat duurzaamheid inderdaad in het hart van het bedrijf zit: “Het speelt al sinds 1975 bij ons een rol en begint zich steeds meer te vertalen in meetbare doelen, gemeenschappelijke acties en bedrijfsbrede gedrevenheid. Als klanten alleen praten over prijzen dan gaan we niet verder. We kiezen 100 procent voor verduurzamen. En als je dat stevig doorzet kan het ook bijdragen aan je zakelijke resultaten.” Het werkt aanstekelijk, want op hun beurt neemt DHL momenteel ook Intergamma mee in het verkennen van mogelijke verduurzaming.

In het begin van de samenwerking heeft Henk veel met Intergamma om de tafel gezeten. “In augustus dat jaar zijn we met Intergamma de leveranciers langsgegaan om een beeld te krijgen. Van de praktische zaken, maar ook de systemen. Het was een enorme uitdaging om alles op zeer korte termijn te kunnen implementeren. We hebben iedereen van VDW ingezet om alles duidelijk in kaart te brengen waarbij we vanuit praktische overweging veel op onze chauffeurs hebben kunnen leunen. We hebben in de aanloopfase veel gedaan, eigenlijk meer dan normaal. Pas toen Ruud op het toneel kwam, kwam het in een stroomversnelling.”

 

“Het efficiënter inrichten van de stromen leidt vaak tot een kostenbesparing en levert tegelijkertijd een CO2 besparing op.”

| Lauwrence Janmaat (Intergamma)

 

Lauwrence Janmaat, Coördinator (E-) Supply Chain Management bij Intergamma, vertelt over zijn ervaring: “In augustus 2016 gingen we over naar DHL met ons buitenmaats platform. Bij Henk straalde het groene er direct al vanaf, daar maakt hij zich hard voor. Zo kregen we direct het gevoel dat we een goed traject in waren geslagen. Duurzaamheid is al een aantal jaar een thema binnen Intergamma en ook binnen de logistiek zijn we continue bezig met het zo efficiënt mogelijk inrichten van onze logistieke stromen. Onze partners en leveranciers helpen deze drijfveer te versterken.”

De samenwerking is duurzaam in vele aspecten, zo geeft Ruud aan: “Het zijn lange termijn contracten. In de start van het partnership hebben we dit ook naar elkaar uitgesproken. Zo kun je namelijk bepaalde duurzame investeringen doen en vergroot je de kans van slagen.” Henk beaamt dat: “Het gaat om het gemeenschappelijke doel, openheid en fouten kunnen accepteren. Alleen zo kun je een langdurige samenwerking aangaan. Niet tenderen voor een jaar en dan weer een nieuwe tender. Dan slaag je er natuurlijk nooit in om iets goeds op te zetten.” Henk beseft dat dit ook om vertrouwen vraagt. “Vertrouwen opbouwen is een proces. Want je moet wel werkelijke data delen. Dat is dan één van de dingen die je met elkaar bespreekt.” Wat data delen betreft is Lauwrence het daar zeker mee eens: “Het efficiënter inrichten van de stromen leidt vaak tot een kostenbesparing en levert tegelijkertijd een CO2 besparing op. Hierin zijn al heel wat slagen te maken. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is goede data. Je moet zorgen dat je inzicht hebt in je stromen, om op die manier ook te zien waar je efficiënter kan werken.”

Die openheid is iets wat ze wat Henk betreft met zijn allen delen: “We hebben elkaar daarin gevonden. Er heerst binnen de bedrijven een goede cultuur. De focus ligt ook op mensen. Is er iets aan de hand, dan is er gelijk belangstelling in de ander. Dat laat wel zien hoe innig de relatie is.”

 

“Het verbaast mij dat klanten hier niet eerder naar vragen.”

| Henk van der Wal (Van der Wal)

 

De inzet van LZV’s: een open gesprek over de gevolgen

Om de CO2 uitstoot te reduceren moest de beladingsgraad hoger en het aantal lege kilometers lager. Ruud geeft aan dat dit betekende dat ze beide parameters actief moesten gaan meten. “Zoals eerder benoemd was duurzaamheid al snel een groot onderdeel van de samenwerking. En de afspraak zelf te moeten betalen voor de lege kilometers gaf een extra drijfveer flink hierop in te spelen.”

De inzet van LZV’s bleek een passende oplossing. Henk is al tijdlang fan: “We rijden als sinds 2007 / 2008 hiermee. Je bespaart ongeveer 35% CO2 per vervoerde pallet. Het verbaast mij dan ook dat klanten hier niet eerder naar vragen.” Lauwrence is ook zeer te spreken over de inzet van LZV’s: “Op de meeste projecten van Intergamma zitten al LZV’s. Dat is efficiënter, ook in de portemonnee. We hadden partners nodig om duurzame resultaten te boeken en waren blij dat Van der Wal en DHL die peilers al op duurzaamheid hebben gezet. We willen onze verantwoordelijkheid nemen en dat ook uitdragen, juist in onze winkels.” Dat ging ook in overeenstemming met leveranciers, weet Lauwrence te vertellen: “Want elke week langskomen bij de bouwmarkt en leverancier. Is dat nu écht nodig? Het is natuurlijk zonde om bij elke leverancier maar één pallet af te halen. Dat vergt afstemming in hoe vaak je nu echt langs moet komen.” Hieruit is lange tijd geleden het buitenmaats platform ontstaan: “We wilden zo weinig mogelijk stops bij bouwmarkten en een aantal leveranciers clusteren.”

Gamma met B-Double Van der Wal DHL
Gamma met B-Double Van der Wal

Wat Ruud betreft gaan ze het aandeel LZV-ers steeds verder vergroten. “Het aandeel LZV’s is afgelopen jaar vertienvoudigd op distributies van Intergamma in de Benelux. En ook dit jaar willen we het nog een keer verdubbelen.” Een enkele LZV is wel te doen, maar hoe groter het aandeel, hoe meer Ruud het onderdeel zag worden van het route- en laadproces. En daar dien je van tevoren rekening mee houden. Om een LZV-voertuig optimaal in te zetten keken ze naar het laadproces. Dit moest uiteraard anders, aldus Ruud: “Je moet rekening houden met twee docks. Het kost meer tijd en energie dan een normale trailer. Wat de routeplanning betreft is het ook zaak te kijken naar hoe het loskoppelen ervan kunt inplannen.” Henk voegt daaraan toe: “De mensen in het magazijn zeggen dan ook: ‘Wat moet ik met al die extra pallets?’. Vervolgens geven ze aan een groter magazijn nodig te hebben. Zulke toepassingen gaan veel beter werken als iedereen erbij betrokken is.” Zo gezegd, zo gedaan. In de avond gingen ze langs bij DHL met als doel uit te vogelen waar mensen tegenaan liepen. “Zo haal je de eerste stekeligheden eruit.” – aldus Henk.

Het klinkt als een hoop gedoe, maar Ruud wil mensen absoluut aanmoedigen die stap te nemen: “Begin klein en leg de focus op transparantie en samenwerking. Want door klein te beginnen heb je sneller een beeld bij het grotere geheel. Zo voorzie je snel welke problemen er op grotere schaal kunnen voorkomen.”

Huidige impact en toekomstplannen 

Klassieke LZV’s kunnen niet overal rijden, waarschuwt Henk: “Dit kan alleen in goedgekeurde gebieden. Een aantal bouwmarkten liggen in goedgekeurde gebieden, sommige niet. We moesten dus zo laden dat we ook konden lossen. Dat was mogelijk met B-doubles. Deze kun je dan op elk moment uit elkaar trekken en met oplegger uitrollen. Dan moet je uiteraard wel de goede lading in het juiste gedeelte plaatsen.” Henk geeft daarbij aan dat er goed is een bewuste keuze te maken in waar je LZV’s wel of niet inzet. “Stel, je gaan van Eindhoven naar Venlo met vijf afleveradressen. Dan is het voordeel niet zo groot als dat je van daaruit naar Groningen zou rijden. Is in en rond Eindhoven een LZV inzetten niet efficiënt of kan het een optie zijn? Dat is een kwestie van testen. Zien of het werkt. En als blijkt dat het niet werkt ervoor zorgen dat het wel gaat werken.”

Lauwrence benadrukt een andere uitdaging: “Het buitenmaats platform is niet zomaar een platform wat je even aanhaakt om aan te passen. Dat gaat van pallets met zakken betonmortel naar fragiele raamdecoraties. Kwaliteit in dat vervoer is wel echt een ding. Het was echt een driehoek werking om de kwaliteit en belevering van bouwmarkten goed te krijgen.” De verschillen in type lading en schommelingen in volumes maakt het complexer. “Heeft een leverancier van vloeren een actie, dan hebben we veel capaciteit nodig. Als je die opties niet hebt, dan kan dat voor problemen zorgen. Die volume schommelingen moet je wel kunnen dekken.”

 

“Als je het niet probeert wordt het nooit een succes.”

|Ruud Verkuijlen (DHL)

 

Op de vraag waar je dan moet letten als je wil starten met de inzet van LZV’s is Ruud heel duidelijk: “De impact is niet te onderschatten! Maar zolang je iedereen tijdig betrekt in de samenwerking, alle lagen van de organisatie, dan is de kans van slagen het grootst. Alle mogelijke issues werden vooraf op tafel gelegd. Zo maak je de weerstand kleiner.” Die volledige transparantie is ook wat Henk betreft ontzettend belangrijk: “We zijn volledig open bedrijven en delen alles met elkaar. Dat is, zeker met de huidige operatie, essentieel. Vandaag ophalen, vannacht crossdocken en morgenochtend om 6 uur gaan de chauffeurs rijden. Dat levert veel stress op, soms heb je meer of minder wagens dan verwacht. Die pijn moet je samen dragen. En dat is alleen mogelijk als er open communicatie is, zonder verborgen agenda.” Lauwrence haakt aan op het communicatie deel: “Communicatie is inderdaad heel belangrijk. Zeker als het gaat over duurzaamheid, ook intern. Je moet mensen meenemen enthousiasmeren. Daar gaat het project alleen maar sneller van lopen.”

Ruud concludeert dat er binnen de samenwerking werd gedacht in mogelijkheden in plaats van issues. “Elke verandering brengt weerstand met zich mee, maar door hetzelfde doel na te streven heb je de neuzen dezelfde kant op. Iedere stem was daarin belangrijk en zo voelde iedereen zich gehoord.” Hij moedigt anderen dan ook zeker uit het gewoon te proberen: “En natuurlijk, niet alles kan een succes worden. Maar als je het niet probeert wordt het nooit een succes.”

Start vandaag nog met verduurzamen