Met een CO2-reductie van 66,2% per rolcontainer stroomde HAVI in één keer door naar de 3e Lean & Green Star.

 

‘De vraag is: Welke beslissing neem je vandaag waarmee je morgen een positief verschil maakt voor het milieu?’ 

Michiel Degen, managing director van HAVI

De verduurzaming van de wereldwijde logistieke foodservice dienstverlener HAVI draait op volle toeren. De lijst met doorgevoerde duurzaamheidsverbeteringen is imposant en telt maar liefst 18 projecten in de afgelopen vijf jaar. HAVI toonde een CO2-reductie aan van 66,2% per rolcontainer tussen 2016 en 2020. Daarmee stroomde ze in één keer door naar de 3e Lean & Green Star. Michiel Degen, managing director van HAVI, vertelt hoe duurzaamheid een dagelijks onderdeel is van de bedrijfsvoering.

 

Het transport van HAVI in vogelvlucht

Vanuit twee magazijnen van in totaal 18.000 vierkante meter levert HAVI met 26 multi-temperatuur trucks alles wat je bij de McDonald’s en KFC ziet: van de broodjes tot de kleding en schoonmaakmiddelen. De complete levering van food en non-food producten vindt in één keer plaats.

‘Verbeteren voordat het verplicht wordt’

Buiten de stad rijdt HAVI op gerecycled frituurvet van McDonald’s en in de stad steeds meer elektrisch. De levering is bovendien geluidloos. ‘Want,’ zo stelt Michiel, ‘duurzaamheid gaat ook over leefbaarheid en niets is zo storend als het geluid van een draaiende motor voor omwonenden. Vanuit die filosofie onderzochten we elektrisch rijden in de binnenstad al voordat de zero emissies zones werden aangekondigd.’

De groene truck van HAVI als onderdeel van het recyclingproces

Bekend van HAVI is de groene waste management truck. Michiel: ‘Daarmee halen we al meer dan 30 jaar afval op. De truck is voorzien van een weegsysteem waarmee we acht verschillende afvalstromen ophalen, deze losse stromen zetten we vervolgens stuk voor stuk in als grondstoffen van de toekomst. Intern bij HAVI spreken we ook niet meer over afvalstromen, maar over grondstoffenstromen.’

De Scania plug-in hybride

De nieuwste aanwinst van HAVI is de Scania plug-in hybride (PHEV) truck met een diesel- en elektromotor. ‘Daar rijden we mee sinds december 2020,’ vertelt Michiel, ‘wereldwijd waren er 10 beschikbaar in de pilot. In Amersfoort laden we de wagen vol en rijden we Nederland in op 100%HVO. Aan de rand van de stad parkeren we de hanger en rijden we met de motorwagen (max 9,99 meter lang) geluidloos en elektrisch de binnenstad in.’

‘Het brandstofverbruik met deze plug-in hybride truck is 12% lager, de winst zit in elektrisch rijden in de binnenstad.’

| Michiel Degen, managing director van HAVI

 

‘Er is niet 1 winnaar voor alternatieve brandstoffen, het gaat om de combinatie’

De discussie over alternatieve brandstoffen moet in Michiels ogen niet gaan over welke brandstof de winnaar wordt, maar de combinatie van brandstoffen. ‘Het brandstofverbruik met deze PHEV truck is 12% lager. De winst zit in elektrisch rijden in de binnenstad en bij het optrekken en afremmen buiten de stad. Het was pionieren want een nieuwe truck heeft impact op alle handelingen eromheen. Maar het is goed bevallen,’ besluit Michiel, ‘we hebben er zojuist nog vier besteld voor dit jaar.’

Het geheim: denk groot en maak het klein

Michiel: ‘Op deze schaal verduurzamen lukt alleen als iedereen meedenkt. Zo krijg ik net een e-mail van onze facility manager met het idee om het wagenpark te overdekken met zonnepanelen,’ geeft hij als voorbeeld. ‘Verduurzamen is ingebed in onze organisatie, het is geen losse functie. Ik werk nu 8 jaar bij HAVI en besparen is met de paplepel ingegoten. Veel mensen werken hier met een bepaalde efficiency cultuur, van oorsprong was dat efficiency in euro’s en is in de loop van de tijd is dit geëvalueerd naar efficiency in verduurzamen. Die manier van denken was er dus al.’

‘Bedenk waar je over 5 jaar wilt staan én wat je morgen al kunt doen om te verduurzamen.’

| Michiel Degen, managing director van HAVI

‘De andere succesfactor is dat we het klein maken. Als je het alleen hebt over waterstof in 2030 of daarop gaat wachten dan maak je in de tussentijd niet het verschil. Wij stellen onszelf keer op de keer de vraag hoe we het iedere dag een stapje beter kunnen doen. Bedenk waar je over 5 jaar wilt staan én wat je morgen al kunt doen om te verduurzamen,’ adviseert Michiel. ‘Maak het klein in elke beslissing die je maakt: Hoe kun je met jouw beslissing een positieve invloed hebben op het milieu? #Nietwachtentot2025 is daarmee ook een slogan die we intern gebruiken.’

 

havi 3e lean and green star uitreiking
De uitreiking van de Lean Green Star aan HAVI. Met een CO2-reductie van 66,2% per rolcontainer stroomde het bedrijf in één keer door naar de 3e Lean & Green Star.

 

Toekomstplannen: op weg naar de 4e Lean & Green Star

‘We zijn in staat om deze investeringen te doen dankzij onze grootte en de samenwerking met onze klanten. Met 100%HVO heb je 90% minder CO2-uitstoot ten opzichte van diesel, het is duurder maar doordat we zelf het frituurvet aanleveren is het voor ons haalbaar. Daarnaast is correcte data heel belangrijk, dat biedt inzichten om je efficiency te optimaliseren. Daarom spreekt het Lean & Green classificatiesysteem ons aan, het is gebaseerd op data en een erkenning voor de stappen die we hebben gezet.’

De Scania plug-in hybride van dichtbij zien?

Via deze infographic zie je alle vernieuwende elementen van de plug-in Hybride truck die sinds eind 2020 binnenstedelijke leveringen doet in Nederland. Samen met Scania en andere partners is deze ondertussen doorontwikkeld en worden momenteel de volgende 4 trucks gebouwd.

Start vandaag nog met verduurzamen

Team lean and green